8 juni 2024, 12:03
|
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
De haan kraaide driemaal (of: ‘Ik hoor een haan driemaal kraaien’, of: ‘Daar kraaide een haan driemaal’, of: ‘En de haan kraaide driemaal ...’) is een reactie op een leugen of een tegenstrijdigheid. Je zegt dus eigenlijk tegen een ander dat die een jokkebrok en/of een draaikont is. Bijvoorbeeld: ‘Eerder dit jaar stemde u voor het voorstel, en nu doet u net alsof u altijd al tegen bent geweest – ik hoor een haan driemaal kraaien.’
Deze uitdrukking is gebaseerd op een verhaal uit de Bijbel. Een van de volgelingen van Jezus, de apostel Petrus, had Jezus vlak voor diens dood ervan verzekerd dat hij hem altijd trouw zou blijven. Jezus antwoordt: “Ik zeg je, Petrus, deze nacht zal de haan niet kraaien voordat je driemaal geloochend hebt dat je Mij kent.” (Lucas 22:34, Nieuwe Bijbelvertaling 2021) Vóór de haan kraait wil zeggen: vóór de volgende ochtend, dus dezelfde dag nog.
|
En toch promoveerde God himself Petrus tot eerste paus.
Citaat:
Judas Iskariot was in het vroege christendom degene die Jezus heeft 'overgeleverd' of 'uitgeleverd' aan de Romeinse autoriteiten, waarna Jezus gekruisigd werd.
|
|
|