"In een Zorgcentrum na Seksueel Geweld geen hulp krijgen in het Nederlands: het overkwam Anne, een schuilnaam. De jonge vrouw uit Brussel werd verkracht, maar kon in het zorgcentrum enkel in het Frans of het Portugees hulp krijgen, vertelt ze aan VRT NWS. “Maar zo’n verhaal kan ik niet in het Frans vertellen, al zeker niet op een moment dat ik emotioneel en in paniek ben.”
"Haar huisgenoot contacteerde een Zorgcentrum na Seksueel Geweld in de hoofdstad, verbonden aan het UMC Sint-Pieters-ziekenhuis. “Ze vroeg of ik kon langskomen en het gesprek in het Nederlands kon voeren. Daarop was het antwoord al “nee”. Dan vroeg ze of ik in het Nederlands geholpen zou kunnen worden, en dan zeiden ze ook “nee”.
https://www.hln.be/binnenland/jonge-...llen~a4f91bf8/
Het Zorgcentrum na Seksueel Geweld voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest is verbonden aan het Brussels Sint Pietersziekenhuis.
Dit Zorgcentrum is onbekwaam om de dienstverlening ook in het Nederlands te verzorgen ,doch trekt hiervoor wel de nodige werkingskosten voor .
Als Sint Pieters onbekwaam is deze tweetalige dienstverlening te leveren ,is de enige oplossing om het Zorgcentrum na Seksueel Geweld en de bijhorende subsidies te verhuizen naar het AZ te Jette waar dagelijks alle zorg in de twee landstalen verzorgd wordt ,zoals de wet het voorschrijft.
Waar wachten de Vlaamse politici op?