Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI
Maddox, reis eens terug naar de tijd van uw grootmoeder en vergelijk die hun kinderen met de kinderen van vandaag.
We worden op massaschaal "gevormd" en die "normen en waarden" van de goddelozen, hebben neveneffecten.
Een kerel als Ali B had hier niet eens kunnen rondlopen in ons vorig cultuursbeeld.
|
Hmmm... Ik ken Maddox persoonlijk. (Ben ermee getrouwd zelfs...

) En zijn ouders waren geboren in de jaren '50, waren dus vrolijke tieners en levenslustige twintigers tijdens de "goddeloze permessieve jaren '60 en '70" (zoals het toendertijd van de kansels geschreeuwd werd). Net zoals mijn ouders, die tien jaar ouder waren, daar niet van, maar ze waren begin jaren '70 gescheiden en gooiden zich beiden volop in het nachtleven.
Ik moet wèl toegeven: groepsverkrachtingen waren "not done". Maar "groepsorgietjes" ? Oh ja...
Toen ik zelf midden jaren '80 naar de universiteit trok werden meisjes daar nog steeds smalend "matrassen" genoemd. Niet dat wij ons zo gedroegen trouwens, de AIDS-epidemie had reeds toegeslagen en er was dus plots een alom aanwezige preutsheid op seksueel vlak. Slingers slaan immers beide kanten uit: elke generatie zet zich af tegenover de vorige...
Maar het onderwerp in deze draad was Ali B. en soortgelijken. De door hen geliefde omgangsvormen met dames kun je bezwaarlijk vrouwvriendelijk noemen en getuigt in het beste geval van een onvergefelijk gebrek aan respect voor op z'n minst de helft van de mensheid. Wie vrouwen zo behandelt terwijl ze zo bekend zijn geeft inderdaad een zeer slecht voorbeeld. Maar vanwaar halen zij hun eigen gedrag ? Mijn antwoord: hun eigen ouders. De opvoeding. De cultuur die hen heeft voortgebracht.
Wat iedereen op de sociale media vooral opvalt is een enorme verruwing: dat goed gedrag en beleefdheid op de achtergrond verdwijnen tegenover de talloze filmpjes en afbeeldingen van onbeleefd en onbeschoft gedrag.
Maar dat soort gedrag zag je vroeger ook wel op straat en op de speeltuinen, alsmede op verschillende parkings van diverse uitgaansgelegenheden. Vroeger bleef dat echter een "fait divers" dat door hoogstens een tiental getuigen werd gezien, terwijl het vandaag om miljoenen kijkers gaat. De schaalvergroting is dus enorm.
Het is juist die schaalvergroting van "slecht gedrag zien" dat zo opvalt nu.
Edoch, wanneer ik op straat, op het openbaar vervoer, op het werk... overal dus, volwassenen en jongelui tegenkom dan gedragen dezen zich in de meeste gevallen wel degelijk netjes en welopgevoed. Er is de occasionele (pre)puberende blaaskaak die zich stoer op wilt stellen tegenover zijn kompanen, en vooral wanneer ze in een groepje zijn vormen ze een bron van overlast, maar het grootste deel van de jongelui ? Braaf. Het zijn echter de boefjes die in het nieuws komen, nietwaar ? Goed nieuws verkoopt immers niet.
Het is een feit dat gasten zoals die Ali B. een voorbeeldfunctie hebben. Dat zij het belangrijk vinden om zich als boefjes te gedragen, zich hufterig tegenover dames op te stellen, kortom, onbeleefde klootzakken te zijn, maakt hen tot slechte voorbeelden en dat kun je niet aan de jeugd uitleggen. Toch ?
het volstaat om hen van het scherm te halen. De gevangenis in. Met een totaal verbod op gefilmd worden en muziek te publiceren. Binnen een paar jaar is iedereen hem vergeten, op een kleine groep hardcore fans na.
Maar het tragische is dat onze huidige maatschappij dat niet toelaat. Dat klopt. Ali gaat hoogstens een soort van tikje op het handje krijgen, een "ge moogt dat niet meer doen hè ?-taakstrafje, en mag daarna zijn gang weer gaan met het toegevoegde aureool van "een echte gangsta" te zijn.
Richt Uw woede dus niet op de gewone mensen die ook maar gewoon hun leven trachten te leven en misschien wat leute te maken. Ook al houdt dit in dat sommige van de door U gekoesterde waarden niet meer in zwang zijn. Samenlevingen kunnen veranderen. We zien wel.
Maar richt Uw woede wèl op de "deskundigen" die roepen dat straffen niet werken en mensen tot inkeer gebracht moeten worden door middel van een milde heropvoedingssessie en wat therapie. Zij zijn degenen die dwalen. En die van de maatschappij een moordkuil maken.