Los bericht bekijken
Oud 15 juli 2024, 12:38   #131
satiper
Minister-President

satiper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
500 000 000, met de huidige technologie, en met de gemiddelde 21ste eeuwse West Europese levensstandaard

Hallo maddox, ik ga jouw bericht gebruiken om een meer algemene reactie te geven.

500 miljoen lijkt me effectief een concreet getal waar iets mee te doen is.

Persoonlijk denk ik dat het niet zo ver van het optimale afligt, maar het is in feite niet zo belangrijk (belangrijkste is mondiale bewustwording en een aanvang tot ...)

Jij weet het ongetwijfeld, maar voor diegenen die het niet weten zal ik nog eens herhalen dat mijn streven er één is naar verbetering, geen verslechtering.

Het middel om tot het optimaal aantal te komen moet zo zachtaardig mogelijk zijn.
Dus zeker niet via vernietiging van bestaande/levende mensen.

Hetgeen dus (volgens mij) overblijft is ingrijpen op het voorkomen van zwangerschappen wat dan resulteert in het voorkomen van aantal geboortes.

Bij dit soort van ideeën (aantalsturing) wordt wel eens doorgeschoten naar uitersten waar we niet willen belanden, hetgeen dan ook mijlenver staat van wat ik beoog.

Ook het beperken van zwangerschappen zal voor sommigen als behoorlijk ingrijpend ervaren worden.
Sturing is nooit helemaal zonder negatieve neveneffecten, dat klopt.

Het is echter de balans die moet bekeken worden, 'WAT WINNEN WE ERBIJ TEGEN WELKE KOST'

Hetgeen we kunnen winnen heb ik reeds meerdere malen geduid.

Kort samengevat: De meeste grote (vaak mondiale) problemen waar we momenteel mee kampen, verdwijnen stilaan als sneeuw voor de zon in verhouding tot de terugloop van de aantallen richting optimaal aantal.

Dit zal echter enkel zo zijn indien we deze ingreep op een langzame en gestage manier doen zodat we bestaande structuren niet in chaos storten (wat net het tegenovergestelde zou betekenen van de gewenste verbetering).
Van de versnelde manieren zoals: oorlogen, conflicten, ziektes, rampen zien we dagelijks welke ongewenst pijnlijke gevolgen ze veroorzaken.
Te vermijden dus.

Stel dat we plots mondiaal tot de consensus zouden komen dat we op beheerste manier via het beperken van het aantal zwangerschappen naar die 500 miljoen zouden streven.
Dit streefdoel zou (op de beschreven manier) niet van vandaag op morgen bereikt zijn.
Men zou met andere woorden tussentijds kunnen meten en bijsturen.
Zo zou men na het vastleggen van metingsparameters tot de conclusie kunnen komen dat er bij een afwijkend aantal (tov van het oorspronkelijk vooropgezette 500 miljoen, bvb bij 1 miljard of 2 miljard of ...) een knik in de evolutie is.
De parameters zouden dan aangeven dat verdere afbouw met andere woorden niet langer nodig is.
In dat geval is het dan ook geen probleem om de maatregelen naar afbouw geleidelijk aan weer wat losser te hanteren, mogelijks zelfs terug een omgekeerde politiek te gaan voeren, (stimuleren in plaats van ontraden).

Er zou gelet op het geleidelijke karakter van de sturing tijd zijn om dit alles heel mooi op te volgen, in kaart te brengen en bij te sturen in de richting die gewenst wordt.

Laatst gewijzigd door satiper : 15 juli 2024 om 12:43.
satiper is offline   Met citaat antwoorden