Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox
U hebt een goed punt BigF, het staat niet in het artikel dat zo'n flitspaal+ iemand dronken kan verklaren.
Hier is echter een dikke MAAR aan verbonden.
Net zoals u opmerkt dat "gewone flitspalen" wel eens een foutje maken, zoals het flitsen van traktoren tegen onmogelijke snelheden, kunnen we er van uit gaan dat zo'n flitspaal+ daar ook last van gaat hebben.
En dan natuurlijk, het heeft onze (r)overheid niet gestopt die wel in een wettelijk kader te gieten, en er een automatisch systeem rond te breien.
Het enige een politiemedewerker moet doen is een stempel "Da" op het voorgedrukt formulier tot minnelijke schikking meppen.
Aangezien onze (r)overheid elke eurocent uit onze zakken wil zuigen, zie ik het prima mogelijk dat zo'n "zattekloot-paal" dezelfde rechtsgeldigheid krijgt als een flitspaal.
Een politiemedewerker met stempel en een foto.
|
Dat zie ik in dit geval toch nog niet direct gebeuren.
Bij sommige overtredingen kan het wel omdat die op één of andere manier ontegensprekelijk vastgesteld kunnen worden.
Uw snelheid kan vastgesteld worden. Er kan via een foto vastgesteld worden dat u uw gsm vasthad. Dat u uw gordel al dan niet droeg.
De camera neemt een foto en hij (of een dienstdoende agent) ziet op die foto duidelijk dat u belt, dat u uw gordel niet draagt.
De overtreding is dus ontegensprekelijk (op een fout links en rechts na) vastgesteld.
Maar er kan geen enkele camera vaststellen dat u gedronken heeft.
Die camera kan misschien wel wat kenmerken van een dronken chauffeur herkennen maar hij gaat nooit zeker weten dat u dronken was.
Stel dat een flitspaal u zou kunnen beboeten op basis van uiterlijke kenmerken dan zou u een boete kunnen krijgen omdat er langs de kant van de weg bladeren opvlogen toen u voorbij kwam.
En opvliegende bladeren duiden op een hoge snelheid.
Dus u reed te snel.
Maar zo werkt het niet.
Een overtreding moet nog altijd vastgesteld worden.
Het is niet omdat ik met een ladder op mijn aanhanger rondrij en een koevoet in mijn gereedsschapskoffer heb zitten dat ik verantwoordelijk ben voor bepaalde inbraken. Ook al zouden de 'uiterlijke kenmerken' hier wel op kunnen wijzen.