Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.430
|
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak
Allez, wat wilt ge ons nu feitelijk zeggen?
|
Niets eigenlijk, het is aan aan jou om zelf je mening te vormen op wat ik aangereikt heb.
Je bent toch slim genoeg om te lezen wat Febiac en andere media je eigenlijk wil zeggen? Als je niets hebt toe te voegen, sta je vrij.
* andere media: (wel onterecht gekleurd vind ik, de rest van Europa wordt bijna over 1 kam gescheerd wat natuurlijk belachelijk is)
Citaat:
https://www.autogids.be/autonieuws/m...elft-2024.html
Markt / Inschrijvingen eerste helft 2024: wie is het populairst?
Automobielfederatie Febiac heeft een analyse gemaakt van de inschrijvingen van nieuwe wagens in de eerste helft van 2024. Met als meest opvallende conclusie dat 1 op 4 van die auto's EV's zijn.
In de eerste helft van 2024 werden 263.408 nieuwe wagens ingeschreven in ons land. Waarmee de inschrijvingen min of meer uitwisselbaar zijn met die van dezelfde periode vorig jaar (- 0,4%). Een meer dan behoorlijk resultaat, al ligt dat cijfer nog altijd 3,7 procent onder het Belgische gemiddelde van de laatste 10 jaar.
Wat enigszins in de lijn der verwachtingen lag. Iets wat minder opgaat voor het aandeel van de EV's in die inschrijvingen. Van begin januari tot nu werden 64.404 elektrische wagens geregistreerd, waardoor het totale marktaandeel van EV's nu 24,5 % bedraagt.
Daarmee is de elektrische aandrijving de tweede keuze van de Belg, zij het weliswaar met dank aan de bedrijfswereld waar de EV met 34,4% de meest gekozen aandrijfvorm is. Ondanks de ferme stijging van 157% blijft het aandeel op de particuliere markt eerder beperkt. Met 8,7% mag de EV dan wel de diesel (4,4%) en de PHEV (3,7%) de loef afsteken, hij blijft desondanks nog ver verwijderd van het succes van de benzine (66,7%)
Nog opmerkelijk is dat dat resultaat haaks staat op wat de EV doet in de rest van Europa. In onze buurlanden haalt de elektrische auto (gemiddeld) een aandeel van 12,5%, goed de helft minder dus. Naar een reden hoeft niet ver te worden gezocht. Naast de switch die de bedrijfswereld al een aantal jaar aan het maken is - met dus een alsmaar grotere populariteit van de EV op de leasemarkt - doet nu eveneens de Vlaamse particulier zijn duit in het zakje door de interessante EV-premie waar die van kan genieten.
Ook hier liegen de cijfers er weer niet om: van het totaal aantal ingeschreven elektrische auto's staat maar liefst 77,7% in Vlaanderen geregistreerd.
|
Wat zegt autogids jou?
Wie wat wilt spelen met automarktcijfers 2024 tov 2023 - naargelang brandstof - in alle Europese landen, neem deze https://www.acea.auto/pc-registratio...-market-share/ In de grafiek kun je schuiven naar 2023, en kiezen tussen enkel juni (zegt weinig) en januari-juni of H1 (zegt veel meer)
Citaat:
New car registrations: +4.3% in June 2024; battery electric 14.4% market share
18 July 2024
[...]
New EU car registrations by power source
--- grafiek ---
In June, battery-electric cars accounted for 14.4% of the EU car market, down from 15.1% the previous year. At the same time, hybrid-electric vehicles increased their market share, growing from 24.4% to 29.5%. The combined share of petrol and diesel cars fell to 47.1%, down from 49.6%.
Electric cars
In June 2024, registrations of battery-electric (BEV) cars declined by 1% to 156,408 units, with their total market share dropping to 14.4% from 15.1%. Despite significant growth in Belgium (+50.4%) and Italy (+117.4%), these gains could not offset double-digit declines in the other top markets: Germany (-18.1%), the Netherlands (-15%), and France (-10.3%). As a result, a total of 712,637 new battery-electric cars were registered in the first half of the year. This marks a modest 1.3% increase from the same period the previous year, and represents 12.5% of the market.
Plug-in hybrid car registrations saw a strong decline of 19.9% last month, with significant decreases in three of the largest markets: Belgium (-49.2%), France (-21.7%), and Germany (-3.4%). In June, plug-in hybrids accounted for 6.1% of the total car market, down from 7.9% last year, with 66,482 units sold.
Hybrid-electric vehicles were the only powertrain category to post growth, with car registrations increasing by 26.4% in June to 321,959 units. All four of the largest markets for this segment recorded double-digit gains: France (+34.9%), Italy (+27.2%), Spain (+23%), and Germany (+16.5%). This growth pushed the hybrid-electric market share to 29.5%, up from 24.4% in June 2023.
Petrol and diesel cars
In June 2024, petrol car sales remained relatively stable, decreasing by just 0.7%. Declines in key markets such as France (-20.2%) and Spain (-7.5%) were counterbalanced by growth in Germany (+12.1%) and Italy (+6.9%). As a result, petrol cars now represent 34.4% of the market, down from 36.2% in June last year. The diesel car market saw a similar situation, with a slight decline of 0.9%, resulting in a 12.7% share of the market last June. While Germany experienced a gain of 12.4%, decreases were observed in other major markets like Italy (-18.3%), France (-8.3%), and Spain (-2.1%).
|
Laatst gewijzigd door Micele : 31 juli 2024 om 16:55.
|