Los bericht bekijken
Oud 8 augustus 2024, 13:00   #54438
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IJsboer Bekijk bericht
Deze draad is een spierballengevecht, maar niemand kan ontkennen dat er eigenlijk niemand "wint" in deze oorlog. De vraag is wanneer het gezond verstand terugkomt en we terug naar vrede kunnen.

Het Westen zegt: "Als Poetin zich nu terugtrekt is de oorlog gedaan." -> Ik denk dat niet want er zullen dan altijd spanningen blijven en een nieuw conflict zou binnen afzienbare tijd terugkomen
Rusland zegt... Ja, wat zegt Rusland eigenlijk? Wat stond er in hun oorlogsverklaring? Hadden ze die zelfs? Zijn ze gewoon met tanks binnengereden en artillerievuur beginnen gebruiken zonder een oorlogsverklaring? Hoe zien de Russen dat?

Misschien kan iemand die Rusland goed kent en begrijpt me dat even in detail uitleggen. Graag puur feitelijk zonder emotioneel onvolwassen gezwets, want dat staat hier al genoeg.
Poetin heeft er een urenlange toespraak over gehouden, daar vind je alle elementen terug "wat de Russen willen".

"Als de Russen zich terugtrekken" is het helemaal niet gedaan inderdaad, dan gaan ze hun aandacht richten op Rusland zelf, zoals ze al deden in de jaren 90. De Russen gaan zich ook niet terugtrekken, en ondanks vele miljarden aan wapentuig is daar niets aan veranderd.

De Russen hebben maximalistische eisen, zoals volledige Oekraïense terugtrekken uit de Oblasten Kherson Zaporozhe, Donetsk en Lugansk. En Oekraïne moet demilitariseren en mag geen lid worden van NAVO.

Echter, Poetin heeft reeds meermaals aangegeven dat daarover gediscussieerd kan worden.

De Oekraïners hebben maximalistische eisen, ze willen volledige terugtrekking tot de grenzen van 1991. Zelensky zelf blaast warm en koud, maar recent heeft hij aangegeven "hoewel het erg pijnlijk is" er daarover wel gediscussieerd kan worden.

Ik denk dat beiden wel kunnen leven met een bevriezing van de huidige frontlinie, voorlopig toch. Als de wapens zwijgen kunnen er besprekingen volgen, en zelfs als die nergens toe leiden is de kans dan groot dat het een bevroren conflict blijft, en, grotendeels, de wapens zullen zwijgen.
tomm is offline   Met citaat antwoorden