Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian
Bach, ge gaat daar ooit wel eens klare wijn over moeten schenken hoor.
Als je dit opwerpt, het enige wat je dan zegt is "het is iets complexer dan goed vs. slecht". Leg het dan eens uit? Wat is wenselijk en wat is niet wenselijk?
Namelijk, als je een reactie als deze onverdacht leest, dan komt dat toch over als "democratie is even goed of even slecht als een autoritair regime".
Ik ben vrij zeker dat dat niet jouw standpunt is. Ik denk dat je democratie superieur vindt aan dictatuur. Maar dat zeg je niet. Met opmerkingen als deze suggereer je dat "Westerse democratieën" even goed/even slecht zijn als Chinese en Russische dictatuur.
Ge zelf eens verder dan simplismen. Beken eens kleur. Word je liever geregeerd door een dictator of een democratisch bestuur? Word je liever geregeerd door een Westers democratisch bestuur of een Chinees of Russisch autoritair bestuur, beiden met al hun imperfecties?
Als je mocht kiezen, en je hebt geen historisch culturele voorkeur voor het ene of het andere, wat zou je dan kiezen? Op dit moment.
|
In een oorlog verdwijnt het middenveld. Is dat niet de achterliggende bedoeling hier? Ik wil wel ingaan op het thema van democratie maar waarom wil u perse dat ik het westen als superieur verklaar? Ik loop niet hoog op met de Belgische democratie. Het beslissingsveld is er gereduceerd tot het kunnen verschuiven van wat budgetten links en rechts grosso modo. Om de vergelijkingen te maken dient men ook niet enkel te kijken naar verkiezingen. Dat is enkel de methode, maar ook naar het resultaat. Is democratie niet de mate waarin een overheid doet wat de bevolking wil, of de mate waarin de bevolking tevreden is met de overheid?
Nee het is geen simpele discussie. Pakistan en Bangladesh werden zojuist gecoupt door de VS (kom laten we er geen doekjes om winden). Een coup tegen de democratie. Democratie is niet waar het westen voor staat. Het is als een stok gebruikt om een hond te slaan als het goed uitkomt om de macht over te nemen of te behouden, en als het niet uitkomt wordt die democratie desnoods met bloedvergieten langs de kant geschoven.
Ik moet denken aan een documentaire van Roger Moore over de Irak oorlog. Een oude vrouw op straat in de VS wordt geïnterviewd. "Will they ever be free? They will not be free" iets in die aard zegt ze. Wijsheid ligt voor het grijpen op straat soms zelfs meer dan in de kringen van de macht en de media. Ze wist dat die invasie niets met democratie of vrijheid te maken had.
Ik schat dat dit antwoord als onbevredigend zal beschouwd worden. U zegt "kies voor een partij". Dat is een verkeerde vraag. Natuurlijk kies ik voor wat ik denk dat het beste is voor de mijnen, hier in West Europa. En dat is de oorlog stoppen. Niet argumenten zoeken om de strijd te kunnen voort zetten en opdrijven.