Discussie: iconografie
Los bericht bekijken
Oud 18 augustus 2024, 09:30   #516
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 16.165
Standaard

De familie Brancacci viel in ongenade bij de notabelen van Firenze. En werd verbannen. Hun kapel werd echter in ere gehouden en de iconografie kreeg veel aandacht, eeuwen lang.

wga. Vertaling Googlee.
... Geleerden hebben gesuggereerd dat Filippino de opdracht kreeg om het werk te voltooien dat Masaccio onvoltooid had gelaten, of om secties te repareren die beschadigd of vernietigd waren omdat ze personages afbeeldden die vijanden van de Medici waren, zoals de Brancacci. Het lijdt geen twijfel dat de familie Brancacci werd onderworpen aan iets dat leek op een ‘damnatio memoriae’ nadat ze tot vijanden van het volk waren verklaard en verbannen waren. Vasari had in de door Filippino geschilderde figuren al een aantal hedendaagse figuren geïdentificeerd: de herrezen jeugd was vermoedelijk een portret van de schilder Francesco Granacci, in die tijd nauwelijks meer dan een jongen; "en ook de ridder Messer Tommaso Soderini, Piero Guicciardini, de vader van Messer Francesco die de Geschiedenissen schreef, Piero del Pugliese en de dichter Luigi Pulci." Studies van de mogelijke portretten en van de iconografie van het fresco bevestigden de door Vasari gemaakte identificaties en suggereren andere, vermoedelijk al gepland in Masaccio's oorspronkelijke sinopia, wat aangeeft dat het fresco bedoeld was om een ??politieke boodschap over te brengen: de karmelietenmonnik is een portret van kardinaal Branda Castiglione; Theophilus is Gian Galeazzo Visconti; de man die aan de voeten van Theophilus zit, is Coluccio Salutati. En de vier mannen die uiterst rechts staan ??zijn, beginnend vanaf rechts, Brunelleschi, Leon Battista Alberti, Masaccio en Masolino.

https://www.wga.hu/html_m/m/masaccio...r/theo_pet.htm
Piero is offline   Met citaat antwoorden