Los bericht bekijken
Oud 21 augustus 2024, 18:58   #2188
Loki
Parlementsvoorzitter

Loki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
Het niet accepteren van de uitslag van een eerlijk verlopen verkiezing vind ik veel ondemocratischer.

Hamas is nooit aan de macht geweest in Gaza , Israel bleef de hoogste autoriteit.
Dat is naast de kwestie. Ik verwees naar het gebruik van woorden zoals jihadi, terroristen, islamisten, etc. i.p.v. verzetstrijders wanneer men over Hamas spreekt. Het gaat over beeldvorming. Hoewel deze allemaal van toepassing zijn op Hamas, leiden ze de aandacht af van waar het eigenlijk om gaat m.b.t. tot het Israëlisch-Palestijnse conflict. Namelijk dat Hamas een bevrijdingsstrijd voert tegen een bezetter.

Wat het accepteren van de uitslag van de Palestijnse parlementsverkiezingen en democratie betreft, was Hamas naar mijn mening de hoofdverantwoordelijke voor de burgeroorlog in Gaza. Ze haalden inderdaad een meerderheid(76 van de 132 zetels/ 44.45% t.o.v. 41.43%)in het Palestijns parlement, maar weigerden een regering van 'nationale eenheid' te vormen met Fatah. Dit was in het belang van alle Palestijnen. Hamas vermoorde echter de oppositie in Gaza en vestigde er een dictatuur. Dit was niet zo verwonderlijk en die context zijn woorden als jihadi of terroristen dan weer erg toepasselijk om de leden van beweging te omschrijven.

Laatst gewijzigd door Loki : 21 augustus 2024 om 19:04.
Loki is offline   Met citaat antwoorden