Aja, het verbruik van de Tesla Semi ligt momenteel tussen 1,64 kWh/mi en 1,7 kWh/mi in de praktijk, of 1,67 kWh/mi gemiddeld of 103,8 kWh/100 km.
Op basis van de gereden kms via de Semis van Pepsi en NFI:
Citaat:
https://www.teslarati.com/tesla-semi...cy-advantages/
The Semi is already giving NFI a lot to be thankful for, including more-than-acceptable range performance and greater efficiency, which has been proven over the first 6,000 miles of travel. It said more than 60 percent of those miles were traveled at speeds of 50 MPH or greater, and efficiency was demonstrated at 1.64 kWh per mile.
PepsiCo. revealed similar efficiency with its fleet, stating it had reached 1.7 kWh per mile.
|
Als ik dat voorzichtig mag vergelijken met de
Volvo FH Aero electric (39 ton).
De DEKRA-testcijfers voor de meest efficiente combinatie, dus FH Aero met Aero-trailer = 107 kWh/100 km op een trip van München naar Berlin (met opladen):
https://www.volvotrucks.nl/nl-nl/new...-electric.html
Volvo geeft algemeen 110 kWh/100 km aan of 1,1 kWh/km, maar dan de FH Aero met de normale trailer:
https://www.volvotrucks.nl/nl-nl/new...uck-route.html
De Mercedes e-Actros werd verleden jaar in de praktijk getest en had een verbruik van 113 kWh/100 tot 120 kWh/100 km:
Citaat:
https://www.auto-motor-und-sport.de/...pen-40-tonnen/
Verbrauch eActros: 120 kWh pro 100 Kilometer
Die offizielle Reichweite des 600er liegt bei 500 Kilometern, was einen Verbrauch von 120 kWh/100 km ergibt. Die sparsamsten Diesel-Lkw erreichen voll beladen derzeit 25 l/100 km, das ist äquivalent zu einem Energieinhalt von ungefähr 245 kWh. Bei einer ersten Verbrauchsfahrt von Stuttgart nach Bozen in Südtirol mit 40 Tonnen Gesamtlast erreichte der eActros sogar 530 Kilometer, was nur 113 kWh/100 km entspricht. Das sind im Vergleich zu Teslas Semi erstklassige Effizienzwerte.
|