Tesla's "FSD-rijassistent" gaat in de lente 2024 voor de homologatie in Europa.
Citaat:
https://www.nu.nl/economie/6327132/t...-lanceren.html
Tesla mikt op voorjaar 2025 om auto met zelfrijdende modus te lanceren
5 sep 2024 om 15:47, 445 reacties
Tesla wil in het eerste kwartaal van 2025 zijn auto met zelfrijdend systeem op de markt brengen. Het model moet eerst nog worden goedgekeurd door de toezichthouder, meldt het bedrijf van Elon Musk donderdag op X.
De auto met Full Self Drive (FSD) wordt in Europa en China op de markt gebracht. Het systeem is een upgrade van de Autopilot-functie, die op dit moment al beschikbaar is. Daarmee moeten Tesla-rijders nog wel op de weg blijven letten. Maar het FSD-systeem moet de auto's in de toekomst volledig zelfstandig laten rijden.
CNBC meldde in juli al dat Musk de toestemming voor het model eind 2024 in Europa en China hoopt te krijgen.
Sinds 2016 heeft Musk investeerders beloofd dat Tesla technologie zal leveren die auto's volledig zelfstandig kan laten rijden. Het bedrijf is er tot nu toe niet in geslaagd deze belofte waar te maken vanwege de juridische beperkingen die eraan hangen.
In Nederland mogen Tesla's van de wet nog niet zelf rijden.
|
Voor een Europese homologatie is 1 EU-land voldoende, ik vermoed dat dit toch Nederland gaat worden.
Het kan bij de eerste fase ook een beperkte homologatie worden naargelang weg. (bvb enkel autosnelweg/autoweg)
Zie uitgelichte reactie:
Citaat:
hetisweergezellig, 5 sep 2024 om 19:16
Volgens mij moet je dit gewoon gefaseerd invoeren. Ik zou het al prima vinden als het zelfstandig rijden beperkt blijft tot de snelweg. Dat zijn veel minder complexe situaties dan in de stad en het zou voor mij al 95% van mijn kilometers dekken. De N wegen kunnen daarna volgen en dan (veel) later de bebouwde kom. Het zou een hoop rust geven in files en voorkomt dat mensen elkaar de ruimte niet gunnen omdat ze gewoon lekker wat anders kunnen gaan doen.
Respect: 18 Reacties: 4
|