Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC
En dat is al vanaf 50km/h, zoiets. De motorisatie maakt niets uit: benzine, diesel, hybrid, EV: allemaal gelijk.
|
Daarom dat dubbellaags fluisterasfalt al significant kan helpen bij 60 kmu.
Of stedelijke invalswegen.
Uiteraard zijn er nog zware vrachtwagens die veel meer (motor)lawaai kunnen maken dan autos.
Citaat:
Geluidsreductie
Eén van de redenen om ZOAB toe te passen is reductie van verkeerslawaai aan de bron. Op wegen waar de snelheid hoger dan 80 km/h ligt is het bandenlawaai dominerend. Daardoor wordt ZOAB voornamelijk op autosnelwegen en provinciale wegen toegepast. ZOAB wordt voornamelijk toegepast op wegen met een snelheid boven 60 ?* 70 km/u in verband met de geluidsreductie (circa -2 dB(A) voor personenauto's bij 80 km/u). Dubbellaags ZOAB heeft ook bij lagere snelheden een geluidsreductie (circa -5 dB(A) voor personenauto's bij 80 km/u).
https://www.wegenwiki.nl/Zeer_open_a...eluidsreductie
|
Betreft EV: in de toekomst zullen namelijk enkel electrische vrachtwagens in de kernsteden 's nachts mogen leveren... idem E-bussen.
Proefondervindelijk gemeten verschillen tussen dieselvrachtwagen en electrische vrachtwagens zijn laatste -4 dB(A) tot -14,4 dB(A) stiller, of gemiddeld half zo luid tot 30 kmu, bij acceleratie en vooral achteruit rijden is het geluidsverschil het hoogste:
https://trans.info/de/elektro-lkw-ha...-diesel-357499
https://www.man.eu/corporate/de/expe...se-126656.html