In 2021 werd het "licensing" proces,waarbij de Federal Aviation Autority toestemming tot lanceringen diende af te leveren binnen 180 dagen na aanvraag al eens "gemoderniseerd"...
Een ERNSTIG probleem is dat daarbij hoegenaamd geen rekening gehouden werd met het feit dat ruimtevaartfirma's (om er eens eentje met een X in niet te noemen) ruim BINNEN die termijn dingen veranderen,verbeteren.....herbouwen....hetgeen verdere vertragingen in het papierwerk veroorzaakt...
Zo mag Space X ,zoals het er nu naar uit ziet,niet lanceren tot in november,omdat ze op Starbase bezig zijn met het aanleggen van nieuwe waterafvoergeulen waarvoor allerlei "environmental impact" administratie dient afgewerkt te worden.....Ook het feit dat Space X eigenlijk constant zit te knutselen aan zijn raketten nog voordat ze lanceren helpt de pennenlikkers niet echt vooruit....
Niettemin is ook in politieke kringen het besef aan het groeien dat dit zo niet verder kan....De meest performante ruimtevaartorganisatie die de VS nog heeft hangt aan de grond gebonden door ambtenarij...
https://spacenews.com/faa-defends-st...ensing-delays/
Space X zelf was bijvoorbeeld zinnens om in augustus nog een lancering van een starship gedaan te hebben,maar ze MOCHTEN toen ook niet....en zijn nu,onvermijdelijk,weer aan het modificeren geslagen en de modaliteiten van de volgende lancering aan te passen.......dat gebeurt er als planning omgegooid wordt,ze kunnen niet anders,maar het veroorzaakt alweer een helse administratieve extra molen.....
Eigenlijk kan men de FAA zelf niks verwijten,maar wel de politiek die dergelijke creaturen veroorzaakt.....
De VS ruimtevaart wordt aan de grond gehouden door tonnen papierwerk....de tijd dat een ruimtevaartuig in geen 20 jaar fundamenteel verandert moest al LANG achter ons liggen......
Aldus,en dat wordt nu beseft,wordt zelfs het maanlanderprogramma ,waar Space X moet leveren,gewoonweg in de soep gereden.....Space X heeft lanceringen en testen nodig,VEEL lanceringen en testen,en ze MOGEN niet....
de frustratie groeit...tenslotte was de firma daar ver weg aan een godvergeten en amper bevolkte kustlijn in Texas gekropen in de hoop exact DIT soort zever te vermijden.....
