Los bericht bekijken
Oud 18 september 2024, 11:29   #495
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Het raadsel van het Kruis.

Dat draaien in het eigen Ik als Niets ging ook nog eens samen met de filosofie over de eenheid van Zijn en Niets van Hegel. Je zou kunnen zeggen dat ik vanuit de eenheid van het Zijn en het Niets het heelal opnieuw herschiep vanuit het eeuwige goddelijke Ik.
Enerzijds maakte ik een omdraai van natuur naar Geest, dus van beneden naar boven en anderzijds ook nog eens van links naar rechts en die twee bewegingen vormen samen een kruis en in het hart van dat kruis lag mijn eigen Ik dat als liefdevol gevoels-Ik moest sterven om een geestelijk Ik te worden.
Maar het wonderlijke was dat uit dat abstracte Ik als punt zich het raadsel van het heelal oploste als oneindige Geest.
Uit het abstracte Ik werd de concrete eeuwige en oneindige God geboren.
En wel door een derde omdraai, namelijk door de evolutie op zijn kop te zetten.
- Dit is dan zo'n beetje de diepere filosofische achtergrond, maar tevens religieuze achtergrond, met name christelijke achtergrond van het ontdekken van mijn atoomtheorie, namelijk het sterven aan het kruis in de omslag van natuur naar geest en individu naar wereld, waarbij het in wezen niet gaat om een lichamelijk lijden, want dat is bijzaak, maar om een innerlijke ommedraai van inzicht, dus het sterven van de Ziel voor de geboorte van de Geest.
Dit kan ik niet volgen, maar ik las iets over de religieuze achtergrond - het sterven van de ziel - althans volgens Sint Augustinus. Het is vertaald uit het frans door Google. De schrijver heeft te veel fantasie. Net als Augustinus denk ik.

Citaat:
... (zij) drukken de ziel uit die verspreid is in de tijd, zoals opgeroepen door Sint-Augustinus in boek 11 van de Bekentenissen, gewijd aan de kwestie van de tijd. Tijd bestaat alleen in de ziel. Het wordt alleen in het heden begrepen. Er zijn drie manieren om tijd in het heden te ervaren, maar dit brengt altijd een scheiding met zich mee. Het verleden bestaat alleen in het heden door herinnering en de toekomst alleen door hoop. Het heden van het heden bestaat uit het vermogen om zich te concentreren op wat er nu gebeurt. We worden altijd uit elkaar gescheurd in de tijd. Uitzetting van de ziel. Einde citaat.

Dit was dwaasheid. De ziel is nu juist het levende wezen. Augustinus leerde: 'de ziel die zondigt die zal sterven'. (Dat was een poging tot religieuze manipulatie. Zielen worden verwekt en geboren en sterven). Was Hegel een volgeling van Augustinus?
Piero is offline   Met citaat antwoorden