Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee
Dat hoorde ik op TV.
Nu lees ik ook dit:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20241014_94266926
Citaat:
Rechtse boeken in de bibliotheek: “In principe stelt de bibliothecaris zijn collectie samen”, zegt professor Ackaert. “De burgemeester zal die bibliothecaris dus moeten overtuigen om dat te doen. Het aankoopbeleid wordt natuurlijk niet altijd in vaste regels gegoten: het college maakt budgetten vrij en kan wel druk zetten op wat er aangekocht moet worden. Het kan soms subtieler gaan dan een rechtstreekse verplichting.”
|
Hij kent als burgemeester de wet niet.
|
Ik neem er eentje uit ...
Het idee dat een bibliothecaris volledig autonoom beslissingen neemt over de aanschaf van boeken in een openbare bibliotheek, is een simplificatie van de werkelijkheid. Hoewel het formele aankoopbeleid vaak onder de verantwoordelijkheid van de bibliothecaris valt, kunnen politieke invloeden hier moeilijk ontkend worden.
De bibliothecaris wordt immers aangesteld door de gemeente, die zelf een bepaalde ideologische koers kan varen. In een gemeente met een linkse signatuur zal een bibliothecaris die zich al te gretig richt op het aanschaffen van literatuur die als rechts wordt gezien, vermoedelijk onder druk komen te staan of verantwoording moeten afleggen.
Het idee dat dit proces vrij zou zijn van politieke bemoeienis getuigt van een zekere naïviteit. In werkelijkheid is er een subtiele wisselwerking tussen het gemeentebeleid en de keuzes die de bibliothecaris maakt, waarbij ideologische voorkeuren wel degelijk hun invloed kunnen doen gelden.