Ik moet het artikel nog lezen, maar wat mij al een tijdje opvalt:
1) Men ondervraagt wel altijd FN en de ex-burgemeester over hoeveel volmachten ze hadden, maar ik heb die vraag nog niet zien stellen aan Vooruit of N-VA.
Die zwijgen, een normale, neutrale journalist zou die vraag aan alle 4 de partijen stellen...
2) Er wordt niet verteld hoeveel vervalste doktersbriefjes er nu eigenlijk zijn.
Tot hiertoe hoorde ik van 4.
Daarmee kun je onmogelijk deze verkiezingsuitslag beïnvloeden.
3) Van die vervalste doktersbriefjes wordt ook niet gezegd of de ontvangers ervan iets met FN te maken hebben.
Het kan dus even goed over een andere partij gaan.
4) Er zijn 1.618 volmachten uitgebracht.
Daar zullen dus sowieso ook gewone volmachten tussen zitten, het zullen niet allemaal geronselde of valse volmachten zijn.
Zeker omdat in een 'normale' gemeente er 3% zijn, en hier 7%.
Dat is dus al bijna de helft die zou wegvallen.
Dan zou je nog 809 'valse' volmachtstemmen overhouden.
805 is het getal dat nodig was om 1 zetel extra bij FN te doen vallen.
En zoals ik al vaak herhaald heb, op het moment van de verkiezingen weet men nog helemaal niet hoeveel zetels elke partij zal halen, en hoeveel stemmen er precies zullen ontbreken.
Bovendien zet ik 'normale' tussen aanhalingstekens omdat er geen algemene cijfers bestaan, er is geen gemiddelde voor Vlaanderen, er zijn gewoon een paar steden waar journalisten snel mee vergeleken hebben, en dat is dan zogezegd het normale getal.
De opkomst varieerde deze keer tussen de 54% en 75%, is 54% dan abnormaal laag, is 75% dan abnormaal hoog, en dus verdacht?