Los bericht bekijken
Oud 4 november 2024, 19:05   #3969
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Frank Furedi - Why borders matter

Hoe de traditionele (morele, lands, ... ) grenzen overal werden en worden vernietigd en nieuwe (zoals de safespaces) worden opgetrokken. Hoewel interessant weinig nieuwe inzichten, geschreven voor collega's en studenten vermoed ik want ook niet echt vlot leesbaar. Of misschien lag dat aan het lettertype mocht dat invloed hebben.

Jonathan Haidt - Generatie angststoornis

Een verklaring voor de serieuze stijging van psychische problemen bij de generatie Z: overbeschermde kinderen en jonge pubers waarop zonder bescherming sociale media werden losgelaten. Vrij overtuigende analyse hoewel ik me toch de vraag stel of ze klopt gezien het feit dat meisjes er meer last van zouden hebben terwijl het eigenlijk slechter gaat met de jongens. De auteur lijkt te voelen dat het daar wat wringt dus haalt hij bijkomend een aantal mogelijke oorzaken voor dat laatste aan.

De laatste hoofdstukken met richtlijnen/oplossingen naar de verschillende actoren toe lijken ook wel wat paternalistisch om niet te schrijven soms lachwekkend. Maar dat is misschien omdat ik opgegroeid ben in een tijd waarin kinderen een hele dag van huis speelden en al die problemen zich niet voordeden. Het leest raar om dan alle vrije tijd in uren dit en uren dat te gaan opdelen terwijl wij enkel maar op tijd dienden thuis te zijn voor het avondeten.

Maar het is alleszins een boek dat gelezen dient te worden en tot noodzakelijk nadenken zal aanzetten.

In de meltingpot gaat alles kapot.

Fietsers en voetgangers zijn sterke weggebruikers. Autodebielisten zijn zwakke weggebruikers. Ze kunnen zichzelf niet voortbewegen.

Laatst gewijzigd door Vlad : 4 november 2024 om 19:07.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden