Los bericht bekijken
Oud 5 november 2024, 18:32   #59
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN

De gemuilkorfde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Hoe je het ook draait of keert, De Wever kwam er politiek véél beter vanaf door aan de kant te worden geschoven door De Croo en Lachaert, dan De Croo met zijn Vivaldi.

Herlees beter DIT nog eens aandachtig. Dan weet je wat er zal gebeuren als De Wever de handdoek in de ring gooit.

https://www.w16.be/p/en-nu-open-vld-...adat-de-koning
De link opende niet, er staat ... in.
Maar ik kon wel een stukje lezen.
In een andere link vond ik wat ik vermoed waar je op doelde:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door w16.be
Het water wordt zo tegelijk wel dieper en dieper: niemand ziet Arizona nog zomaar terugkeren. En dat brengt Open Vld in het spel. Die formule is nipt, maar zou met volmachten kunnen werken.
Dat is een interessante piste.
De laatste keer dat er met "bijzondere machten" geregeerd werd én met gedoogsteun is eigenlijk nog niet zo lang geleden, de regering Wilmès was zo'n regering.
Die had een beperkt programma (de Covid crisis aanpakken) en werd gedoogd door de meeste andere partijen.
Het was bijna een regering van nationale eenheid.
Natuurlijk is de situatie iets anders.
Hier gaat het niet om een gezondheidscrisis, maar om de staatsfinanciën.

Je zou wel kunnen hebben dat bijzondere machten gestemd worden door MR+VLD+CD&V+N-VA+Les Engagés, en dat die dan het parlement omzeilen bij het nemen van beslissingen.
Alleen, bij het geven van die bijzondere machten heb je ook maar één stem op overschot.
Geeft JMDD zijn fiat niet, dan ben je weeral van andere partijen afhankelijk.
Het is ook niet gezegd dat alle leden van die regering akkoord zullen gaan met die bijzondere machten, want vaak ziet men dat als ondemocratisch.
Maar als het lukt, ben je vertrokken voor de volle regeerperiode.