Los bericht bekijken
Oud 8 november 2024, 08:30   #34
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard neen.....Civiele bescherming!

Doorheen de jaren zie ik exact dit punt ongeveer een keer per jaar terugkeren op dit forum.....

Als (oude) ervaringsdeskundige aangaande legerdienst kan ik alleen maar mijn afkeur uitspreken jegens het idee......

Een dienstplichtigenleger (we zien het zowel bij Rusland als Oekraine momenteel) heeft maar geringe waarde aan het front.Wie betreffend conflict een beetje volgt ziet dat de combattanten daar vooral uit andere "doelgroepen" samengesteld zijn ...

maar ik wijk af...

Voor Belgie.
Wat BELANGRIJK is dat er BURGERS gemaakt worden.Ondanks de immense investeringen in onderwijs ,het pamperen van ouders door de staat is er zacht gezegd,een probleem aan het groeien.

Er zijn nog meer redenen,ook en vooral economische-,over de details daarvan zijn er ook draadjes genoeg te vinden op dit forum...

Maar mijn mening is dat jongens en meisjes,gedurende hun 18de levensjaar,ALLEMAAL,binnengeroepen worden naar een jaar civiele bescherming .....Ongeacht wat je aan het doen bent,stop daarmee,NU krijg je een opleiding van de Staat...met al uw leeftijdsgenoten,ieder peleton opzettelijk kompleet gemengd qua afkomst...SAMEN..En dat BUITEN hun eigen provincie......Jongens en meisjes in APARTE eenheden.(!!!)

EENHEDEN,jawel,met eerst een eerder fysiek en mentaal gerichte basisopleiding volgens para-militaire principes (zoals een beetje de vorming wachtfuseliers indertijd,maar dan zonder de wapens,maar wel degelijk een "in your face" drill-instructor) .geen smartphoontjes,2 keer naar huis bellen per week,en gedurende de eerste maand 1 keer naar huis.(!!)

Daarna ,als er EENHEDEN gesmeed zijn (ze MOETEN wel samenwerken of het ganse peleton wordt gestraft...ZO hoort het).....wordt de rest van het jaar gevolgd door cursussen op het niveau Rode Kruis helpen,hulp brandweerman,verschillende rijbewijzen en aktieve inzet als Civiele Bescherming bij rampen (zoals een watersnood of grote ongevallen en zo) waar ze de lokale hulpverleners kunnen bijstaan met handjes en materiaal....

Na dat jaar worden BURGERS afgeleverd,mogelijke kandidaten vrijwilligers of professionele brandweerlui,chauffeurs.........en vooral TEAMLeden.....En minder "individuutjes"...

Overigens moet dat allemaal niet "gratis"....

Na een succesvol afgesloten jaar (ja,er zullen altijd onnozelaars en moeilijke mensen zijn,die mogen dat VOELEN)...krijgen de afgezwaaiden een te jaarloon,belastingsvrij,op hun rekening uitgekeerd,en uiterraad een intekening van reeds een jaar op hun pensioenrekening.....

Geleidelijk aan;lichting na lichting ,een maatschappij versterken met dergelijke jonge mensen .Daaruit kan een leger eventueel recruteren.....Ze zullen alvast WETEN welk vlees ze in de kuip hebben....

het "kostbare weefsel" noemde een politicus het......versterk dat!

Laatst gewijzigd door kelt : 8 november 2024 om 08:41.
kelt is offline   Met citaat antwoorden