Los bericht bekijken
Oud 12 november 2024, 17:16   #16
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Dit is een artikel over de Limburger die te veel zit.
Maar ik durf dit gerust door trekken naar heel België en bij uitbreiding naar heel Europa.

Waarom dit alleen over de Limburger gaat is simpel uit te leggen, HBVL is bezig met een fitheidsrapport van de Limburgers (Dit zijn de Limburgers die in Belgisch Limburg wonen).

https://www.hbvl.be/cnt/dmf20241111_96539601

De Limburger zit 12 uur per dag, en dat is nefast: “Gigantisch gezondheidsprobleem”
Hasselt - De Limburger zit te veel: gemiddeld twaalf uur per dag, zo blijkt uit het Limburgs Fitheidsrapport. “Voor wie te veel zit, is het risico op vroegtijdig overlijden door een chronische aandoening even groot als voor een roker”, waarschuwt professor Bert Op ’t Eijnde.

“Zitten is het nieuwe roken. Te lang aan één stuk zitten is een gigantisch gezondheidsprobleem.” Inspanningsfysioloog Bert Op ’t Eijnde van UHasselt windt er geen doekjes om. Tijdens de metingen voor het Limburgs Fitheidsrapport werden niet enkel het aantal stappen van de Limburger geanalyseerd. Ook het zitgedrag werd geregistreerd via hun sporthorloge.

“Lang zitten is rechtstreeks gecorreleerd met allerlei welvaartsaandoeningen, zoals hart- en vaatziekten en diabetes”, zegt professor Op ’t Eijnde. “Mensen die veel zitten - twaalf, dertien of veertien uur per dag - hebben een even groot mortaliteitsrisico als rokers. Het mortaliteitsrisico is het risico om vroegtijdig te overlijden. Vandaar het cliché: zitten is het nieuwe roken. Eigenlijk weten we dat nog niet zo heel lang. Pas sinds vijf tot tien jaar.”

Wat denken jullie?
Wie van jullie heeft zittend werk?
Mijn broer werkt op een bureau, zij zijn verplicht om minstens 4 keer per dag even naar buiten te gaan om een luchtje te scheppen.
Ik denk dat het bij het rechte eind hebt. Ik weet ook niet zeker hoe lang je mag zitten zonder dat het nadelig is voor de gezondheid. Maar ik zou het toch op niet langer dan 1,5 tot twee uur plaatsen.
Onze zeer verre voorouders (homo sapiens) naar het schijnt hebben op een bepaald ogenblik (ergens tussen 20 000 en 40 000 jaar gelden) er voor gekozen om de Middellandse zee vanuit Afrika over te steken. Die mensen waren in de eerste plaats savanne-lopers.