Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad
Kan men niet met twee 'gezinshoofd' zijn door te trouwen, te scheiden van tafel en bed (dus nog samen te wonen) en elks een of meerdere kinderen onder de hoede te nemen ?
|
Dat kan, maar dat is fraude.
Wij hebben zo al enkele "gezinnen" betrapt, de sanctie is dan wel zwaar.
Onze sociaal assistenten gaan 2 keer per jaar op huisbezoek.
Dat is niet zo maar een kopje koffie drinken hoor.
Wij hadden onlangs enkele dossiers.
Dossier 1:
Alleenstaande vrouw koopt een nieuw lederen bankstel en een nieuwe TV, kostprijs samen +/- 3000 euro.
Sociaal assistente gaat op bezoek en stelt de aankopen vast.
Op de vraag hoe ze dit kon betalen, antwoordde ze: "Geld gekregen van mijn zoon". Sorry, maar iedere euro die je krijgt, moet je melden aan het OCMW. Toen veranderde dat in: "Een lening aan mijn zoon, ik moet dat terugbetalen met een maandelijkse aflossing van 30 euro.".
Waar is de overeenkomst, en hoe betaal je dat terug, waar zijn de aankoopfacturen en waar zijn de rekeninguittreksels van de laatste 3 maanden.
Op de facturen na had ze niets, we hebben haar dan gedurende 6 maanden voor 50% geschorst. Voor de arbeidsrechtbank kregen we gelijk.
Dossier 2:
Alleenstaande man bouwt een veranda aan een sociale huurwoning.
Geen vergunning
Geen verklaring van de herkomst van de geldmiddelen
Geen facturen op zijn naam
Wel een bewijsje van de verkoop van een schuifraam dat hij weggenomen had om toegang te maken naar de veranda
...
Geschatte kostprijs 10.000 euro
De Sociaal assistenten hadden al een vermoeden dat de man in kwestie in het zwart bijkluste, zij zagen dat aan verschillende dingen, zoals een redelijk dure GSM, een duur horloge, maar daar kon hij zich telkens uitlullen.
Sanctie:
Schorsing van 6 maanden
Actief op zoek gaan naar werk
...
We kregen gelijk van de arbeidsrechtbank.
De man in kwestie had binnen de maand werk bij een bouwfirma.