Los bericht bekijken
Oud 24 november 2024, 20:08   #20
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Onzijdig Bekijk bericht
@ xenophon ik veronderstel dat u goed weet hoe het er in de gevangenis aan toe gaat.
Wat dient er volgens u te verbeteren?

In de Begijnenstraat zijn het de langdurige gedetineerden die op hun proces wachten die meestal over de rooie gaan volgens de " chef " die ik ken. Hun onzekerheid leidt regelmatig tot confrontatie met de chefs, ook al kunnen deze laatsten er niks aan doen.

Moeten cipiers strenger zijn of meer begripvol?
Ik zou ze aanraden van voorzichtig te zijn, en menselijk- gewoon hun job doen dus, zonder mensen te koeioneren. Tenslotte, als je mensen als beesten in veel te kleine cellen bijeen steekt, in het strengste regime van alle gevangenissen in het ganse land, dan is er niet veel nodig om de boel te doen ontploffen.

Ook, de EU wetgeving inzake de rechten van gevangenen toepassen zou geen slecht idee zijn. Men moet dan wel direct driekwart van de gevangenen loslaten, maar dat zijn de konsekwenties van de politiek die in Belgie gevoerd wordt ten opzichte van het gevangeniswezen. Langs de andere kant zouden er jaarlijks wel duizenden veroordelingen minder zijn wegens het schenden van de mensenrechten.