Discussie: De pensioenbom
Los bericht bekijken
Oud 26 november 2024, 09:58   #4
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
Ik vraag mij af of dit niet tot een revolte zal leiden (https://p-magazine.com/nl/articles/d...oen-is-geopend).
Blijkbaar wil De Wever al in 2025 veel geld besparen op pensioenen.

Zoals altijd is het probleem van dit land dat de Staat eenzijdig haar beloftes verbreekt.
Neem nu de ambtenaren, die zijn misschien 30, 40 jaar geleden begonnen aan een carrière.
Ze wisten dat ze minder loon kregen per maand, maar dan later meer pensioen, het zogenaamde uitgestelde loon.
Nu ze die leeftijd naderen, worden de voorwaarden plots veranderd.
Natuurlijk zijn ze dan gezien, want al die jaren dat ze minder verdiend hebben, daar volgt geen compensatie voor, maar hun pensioen wordt wel anders berekend.
Ze kunnen niet eventjes de klok 30 of 40 jaar achteruit zetten en een keuze voor de privé sector maken.

En zo zijn er nog van die zaken die ze van plan zijn.
Gelijkgestelde periodes zijn plots nog maar voor een deeltje gelijkgesteld.

En ook de ontsnappingsroute van goedkoop leven in het buitenland lijkt ook afgesloten te worden.
Je moet dus lange tijd ononderbroken in België gewoond hebben voor de inkomensgarantie voor ouderen.
Opnieuw, een regel die verandert met terugwerkende kracht.

En dat is het probleem dat ik al jaren heb met het bestuur van dit land.
Er zijn hele generaties geweest die zichzelf rijkelijk bediend hebben, en nooit hebben willen bezuinigen.
Nu wil men bezuinigen, en dat zou dan quasi zonder overgangsmaatregelen gebeuren.

Dat, en het voortdurend eenzijdig aanpassen van de spelregels, ook met terugwerkende kracht.
Afspraken gelden alleen in je eigen nadeel, jij moet die als burger of als bedrijf nakomen, de Staat daarentegen kan die op elk moment herzien, ook met terugwerkende kracht.
Tijdens mijn jaren bij De Stad heb ik een aantal van de carrière statutairen daar dikwijls over bezig gehoord, later als ze op pensioen waren gingen ze veel meer trekken, hun uitgesteld loon en meer van die dingen.
Als ik daar dan mijn twijfel over uitte, tenslotte klinkt, "we houden nu een deel van je loon in en veel later krijg je dat dubbel en dwars terug," als een soort van Ponzifraude, dan werden ze tamelijk fanatiek.
Wat mij dan weer vertelde dat ze, zij het onbewust, heel goed wisten dat ze afgezopen werden.