Los bericht bekijken
Oud 4 december 2024, 16:39   #1
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.430
Standaard Batterij vervangen zal minder duur worden dan reparatie van brandstofmotor

De rijders en kopers van een BEV hoeven zich nu al geen zorgen meer te maken over wat een batterijvervanging zou kunnen kosten.

Op 3 jaar is de prijs quasi gehalveerd, en bij sommige batterijtypes (LFP van BYD/CATL) nog meer dan gehalveerd. Dus onder de $50/kWh voor een volledig batterijpakket.

"Diverse studies" tonen dat vandaag al aan:
Citaat:
https://www.teslarati.com/ev-battery...-engine-study/

Het vervangen van een batterij van een elektrische auto kost binnenkort minder dan het repareren van een benzinemotor: studie

Door Joey Klender, 3 december 2024

Een nieuw onderzoek beweert dat het vervangen van een accu van een elektrisch voertuig binnenkort minder zal kosten dan het repareren van de motor van een benzineauto. Dit is een van de meest opvallende argumenten die voorstanders van verbrandingsmotoren gebruiken om de effectiviteit van elektrische voertuigen te ontkrachten.

Recurrent ontdekte dat de kosten van accu's van elektrische voertuigen en waar ze naartoe gaan qua prijsstelling, op koers liggen om het vervangen van een heel pakket tegen 2030 minder te kosten dan het repareren van een benzinemotor.

Dit werd ondersteund door de verwachte kosten van EV-accuprijzen in een nieuw onderzoek van Goldman Sachs. Het bedrijf zei dat de accuprijzen tegen 2026 naar verwachting $ 80 per kilowattuur (kWh) zullen bedragen, ongeveer de helft van de prijs in 2023.

In slechts drie jaar tijd werden de kosten van EV-accu's gehalveerd, maar de beweging zou nog steeds in het voordeel van consumenten en EV-bestuurders kunnen werken. Goldman Sachs bleef melden dat hun geprojecteerde kosten voor batterijen $ 64 per kWh bedragen, maar sommige, zoals RMI, hebben het zo laag als $ 32 per kWh.

Het rapport van Recurrent stelt:

Het rapport van Goldman Sachs van oktober 2024 stelt de geschatte pakketprijs in 2030 op $ 64/kWh. Vergeleken met andere schattingen is dit getal hoog. In januari 2024 schatte marktleider RMI een celprijs in 2030 van $ 32-$ 54/kWh, of $ 45-$ 65/kWh voor het pakket. In de loop van 2024 begon CATL echter LFP-cellen aan te bieden voor $ 56/kWh en BYD volgde. Deze zomer voorspelde Clean Energy Associate dat de wereldwijde markt voor lithium-ionbatterijen tot 2028 overaanbod zal blijven, wat betekent dat de prijzen zelfs lager zullen zijn dan verwacht."

Het onderzoek vervolgde:

"Hierdoor liggen de pakketprijzen op of onder $ 50/kWh. Voor een enorm pakket van 100 kWh kunnen de vervangingskosten $ 4500-$ 5000 zijn, of $ 3375 voor een standaardpakket van 75 kWh. Dat is vergelijkbaar met een motorvervanging!"

Dit zou effectief betekenen dat de kosten voor het vervangen van een EV-accupakket zouden dalen tot 30 procent van wat het in 2020 deed.

Goldman Sachs heeft de oorzaken van de dalende prijzen per kWh in zijn rapport gedetailleerd beschreven:

"Een aanhoudende daling van de prijzen van batterijmetalen. Dat omvat lithium en kobalt, en bijna 60% van de kosten van batterijen is afkomstig van metalen. ...Ruim 40% van de daling komt gewoon door lagere grondstoffenkosten, omdat we veel groene inflatie hadden in de periode 2020-2023."

De EV-sector is nog jong, maar de bemoedigende studies die laten zien dat de prijzen voor het vervangen van batterijen dalen, zijn groot nieuws voor zowel bedrijven als consumenten.

Bedrijven kunnen waarschijnlijk rekenen op deze prijsverlagingen om de verkoop te verhogen en wat rendement te zien op hun enorme investeringen in elektrische voertuigen. Ondertussen zullen consumenten zich minder zorgen maken van de dure taak om een batterijpakket te vervangen.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 4 december 2024 om 16:46.
Micele is offline   Met citaat antwoorden