Los bericht bekijken
Oud 5 december 2024, 12:50   #8
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 53.006
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Dat dat in de toekomst zal gebeuren ga ik niet betwisten of beamen (ik heb geen glazen bol) maar momenteel zitten we toch nog ver af van de door u vooropgestelde $5000...
Momenteel, maar ook momenteel geldt bij de meesten nog garantie (behalve bij de oudere bouwjaren model S/ en de allereerste bouwjaar model X) In enkele van uw links staat dat ook, of de batterij was helemaal nog in orde, en was het enkel de dc-dc-converter:
Citaat:
Wat bleek na het demonteren en doormeten van het pakket, was dat alle modules van het accupakket het gewoon deden. En dat er niets aan vervangen hoeft te worden. Nu weer een week later, is de dc-dc (kosten: 1200,-) convertor vervangen en rijdt de auto inmiddels.
btw mijn laatste rekening voor een kleine Skoda Fabia was nipt 2000 € voor een grote inspectie met extra kosten, namelijk nieuwe eind-uitlaat en nieuwe schijven vooraan + remblokjes...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Bovendien:

vs

Ik bespeur een afwijking van een jaar of 5...
Garantie?

Een BEV gekocht in 2024 heeft in de regel minstens 8 jaar garantie op zijn batterijpack, of 2032.

Eentje gekocht in 2020 is dus tot 2028 op zijn gemak:
Citaat:
Het rapport van Recurrent stelt:

Het rapport van Goldman Sachs van oktober 2024 stelt de geschatte pakketprijs in 2030 op $ 64/kWh. Vergeleken met andere schattingen is dit getal hoog. In januari 2024 schatte marktleider RMI een celprijs in 2030 van $ 32-$ 54/kWh, of $ 45-$ 65/kWh voor het pakket. In de loop van 2024 begon CATL echter LFP-cellen aan te bieden voor $ 56/kWh en BYD volgde. Deze zomer voorspelde Clean Energy Associate dat de wereldwijde markt voor lithium-ionbatterijen tot 2028 overaanbod zal blijven, wat betekent dat de prijzen zelfs lager zullen zijn dan verwacht."
Bij mijn weten is wat onder werksgarantie valt zonder kosten, dus ook als de capaciteit onder een bepaalde waarde geraakt.

Citaat:
https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-...os-hoe-zit-dat

Aanvullende accugarantie

Verder bieden veel automerken een aanvullende garantie op de lak en de carrosserie (op roesten van binnenuit). Dat geldt ook voor het accupakket van een elektrische auto, waarop vrijwel altijd een langere garantie geldt dan op de rest van de auto. Het accupakket is het duurste onderdeel van een elektrische auto en daarom is het fijn dat er wat extra zekerheid wordt geboden.

Bij de meeste merken bedraagt de garantie op de accu 8 jaar of 160.000 kilometer, afhankelijk wat als eerste wordt bereikt. Bij Tesla is de garantie afhankelijk van het model. Kia en MG zijn de enige automerken die geen langere garantie bieden op de batterijen dan op de rest van de auto, maar dat komt vooral omdat ze al 7 jaar of 150.000 kilometer garantie geven op de volledige auto. Dat is weliswaar iets korter dan de 8 jaar en 160.000 kilometer garantie op de hoogvoltage batterij (zoals fabrikanten de accu zelf vaak noemen), maar veel langer dan de 2 jaar garantie op de gehele auto van veel andere merken.

De batterijgarantie van Lexus is tot 1.000.000 kilometer (!) of vijftien jaar en van Toyota tot 300.000 kilometer of tien jaar voor batterij-elektrische modellen.

State of Health

Als een accupakket binnen de garantie stuk gaat, dan wordt dit gerepareerd of vervangen. Maar hoe zit dat als de accu het nog wel doet, maar de capaciteit (de hoeveelheid energie die kan worden opgeslagen) sterk is teruggelopen, wat onder andere ten koste gaat van de actieradius? Dit wordt ook wel de State of Health (SoH) van de accu genoemd. Een aantal fabrikanten heeft dit uitdrukkelijk in de voorwaarden staan. De meeste automerken hanteren een grens van 70 procent.
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 5 december 2024 om 13:10.
Micele is offline   Met citaat antwoorden