Ik heb nooit moeten weten van cookies. Geregeld kreeg ik te horen: 'maar dat is toch niets, dan krijg je wat gepersonaliseerde reclame en dat is het'.
Nu lees ik in
dit artikel dat ze dus wel bestaan, cookies die eigenlijk kleine programmaatjes zijn en die informatie doorsturen over welke programma's en wat er zo nog op je laptop of smartphone te vinden is.
Citaat:
Als je akkoord gaat met het cookiebeleid van de Temu-app, krijg je wel erg speciale cookies op je bord. Ze worden “gezamenlijk aangeduid als ‘cookies’ in dit cookiebeleid”, zegt Temu, maar eigenlijk doen ze meer. Dat geeft Temu enkele regels verder ook letterlijk toe. Een van de soorten kan “meer informatie opslaan”, andere kunnen “informatie op je apparaat openen”.
“Ze kunnen daardoor bijvoorbeeld zien welke andere apps er geïnstalleerd zijn op je telefoon”, zegt technologie-expert Vincent Nys, die de broncode van de Temu-app analyseerde. “Het is alsof Hugo Boss na aankoop van een kostuum bij je thuis komt kijken of je ook een Armani in de kleerkast hebt hangen.”
|