Los bericht bekijken
Oud 20 december 2024, 20:40   #1
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard 1350€ per maand en geen woning vinden.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20241220_96012841
Citaat:
Stef huurde zeven jaar hetzelfde appartement in Antwerpen, zonder één maand huurachterstand. “Ongeveer negen maanden geleden ontving ik een brief van mijn huisbaas, dat ik zes maanden de tijd had om een andere woonplaats te zoeken. Ze gingen het volledig appartementsblok renoveren. Zeker twintig appartementen heb ik bezocht. Maar met mijn werkloosheidsvergoeding van 1.350 euro maakte ik nergens een kans. De hele situatie is voor de vrederechter behandeld geweest, en zo ben ik uiteindelijk gedwongen uit mijn woning geplaatst op 31 oktober. Huiseigenaars verhuren liefst aan tweeverdieners. Dat snap ik. Ik kan 800 tot 900 euro uitgeven aan huur, want voor de rest leef ik heel spaarzaam. Een sociale woning? Die gaan naar mensen met een problematische gezinssituatie, vaak met kinderen. Dat snap ik ook.” (Lees verder onder de foto)
Met de huidige en toekomstige energienormen gaat voor deze mensen op de duur een huis vinden onhaalbaar worden.
Waarom geen ‘minimale comfort’ flats bouwen zodat mensen niet dakloos zijn?

En dit vind ik nog het ergste van al:
Citaat:
Zijn allergrootste zorg is niet dat het straks kan vriezen of sneeuwen. “Ik draag twee lagen boven elkaar en kruip met een eenpersoonsslaapzak in een tweepersoons. Tegen de kou kan je je kleden. Er zijn mensen die met een tent poolexpedities doen.” Wat hem wel zorgen baart, is het mogelijk wegvallen van zijn referentieadres, waardoor hij zijn uitkering zou verliezen. “Dan zit ik helemaal in de shit. Ik heb nu via het OCMW een tijdelijk referentieadres voor drie maanden gekregen. Maar wat als ik binnen de drie maanden geen appartement of studio vind? Daar lig ik nu van wakker, niet van de winter die komt.”
Kan je daar niet simpel een oplossing voor uitdokteren zoals ern brievenbus adres.

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 20 december 2024 om 20:41.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden