Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drukazz
Het grote probleem van de Eredivisie zijn de subtoppers die vaak matig of slecht presteren. Dat kost Nederland veel punten.
Over de topclubs valt weinig verkeerd te zeggen de afgelopen seizoenen.
Kort samengevat denk ik dat de Eredivisie sterkere topclubs heeft en dat de Jupiler Pro League in de breedte sterker is.
|
PSV, Feyenoord en Ajax zijn top, FC Twente en AZ Alkaar zitten daar weer onder, dan heb je FC Utrecht (mede dankzij Van Seumeren) en NEC Nijmegen (mede dankzij Boekhoorn), ooit hoorde Vitesse Arnhem hierbij, maar door decennia van financieel wanbeleid (aanvankelijk opgelost door buitenlandse geldschieters) zijn ze nu eindelijk gedegradeerd (ze mogen blij zijn dat ze nog een licentie hebben (Veendam, Haarlem, RBC, Wageningen, AGOVV etc. hebben deze voor veel en veel minder verloren)) en SC Heerenveen is ook niet meer wat het was.
De groep onder nu FC Utrecht en NEC Nijmegen is inderdaad zwakker, maar ook daar hebben clubs soms een topseizoen, helaas worden juist dat soort clubs leeggekocht, dit verklaard wel waarom de Europese campagne het jaar erop zwaarder is (ook omdat het seizoen er voor bovengemiddeld was).
Of het puur ligt aan het feit dat de kleinere Jupiler Pro League sterker is in de breedte, dat weet ik niet. Ik vermoed wel, dat de betere playoff opzet in België, eigenlijk een tweede mini-competitie, terwijl het in Nederland een soort bekertoernooi is, wel leidt tot een kwalitatief betere deelnemer.