Los bericht bekijken
Oud 26 december 2024, 18:20   #8
Gipsy
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 20.586
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Ziezo...

Wees eens flink en zoek op het wereldwijze Interweb zelf eens een link...tussen de waarschijnlijk al honderd die bestaan...

En zie dan de geostrategie .......of hoe een eigenlijk heel kleine natie zichzelf steeds grotere hefbomen zal geven en meedogenloos zal opruimen wat in de weg loopt.....


Dit gaat ver,MIJLENVER over bloemen en teddybeertjes of zelfs wat mensenlevens......en zeker "moraalridderij"...
(de twee bekende andere grote kanaalprojecten zijn er ook niet bepaald gekomen met blablabla)


Kortweg:
israel lijkt toch heel serieus geworden te zijn over een kanaalproject vanuit Eilat aan de Rode Zee tot Ashkelon aan de Middellandse Zee,(vlakbij Gaza) .....

Maar dan kan Israel het zich niet langer permitteren onrust en chantage OM GELIJK WELKE REDEN te tolereren....

De Gazanen kunnen ook kiezen om er van te PROFITEREN want er komt massale werkgelegenheid aan als zulk kanaal er komt....

Voor de ganse regio overigens....Menigeen ziet dat,infantiel bijna,als een potentiele concurrent van het Suez kanaal.......terwijl het in werkelijkheid zou kunnen van de ganse regio,die anders toch maar halve woestijn is,een groeipool maken vergelijkbaar met menige grensoverschrijdende regio in Europa bijvoorbeeld.
Lijkt me geen haalbaar plan. Ruw geschat zou het op zijn minst 3 a 4 keer langer zijn dan het Suez kanaal. Bovendien is het meest zwakke punt nu de toegang en de doorvaart van de Rode zee en de Suez golf. De Houthi's nemen de commerciële schepen als schietschijf en bijna alle rederijen nemen de langere omvaart rond Afrika.

Bijna alles wat binnenkomt van Azië in Europese havens volgt die langere en duurdere weg. Is nog altijd goedkoper dan een schip en de lading te verliezen, plus dat de meeste verzekeraars afhaken voor die route.

Egyptië van zijn kant zit met loodzwaar verlies van 6 miljard usd op het Suez kanaal die steeds toeneemt. Het aantal schepen die er nog doorvaart is meer dan gehalveerd.






'
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden