Los bericht bekijken
Oud 28 december 2024, 13:08   #2324
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard Bestaan.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Het zijn activiteiten van het subject, dus beiden als statisch en dynamisch.
Het bewustzijn omvat ook de ziel als het gevoelsleven. ... (1)

Heb je geen enkel gevoel bij alles wat je ziet? (2)

In de waarneming door middel van de zintuigen zijn geest en ziel met het lichaam verenigd, de geest ook nog door het denken daarbij en de ziel door het gevoelsleven, bijvoorbeeld iets mooi te vinden wat de ziel ziet.
Neen, al reeds daarvoor in zaadcel en eicel is de ziel aanwezig.
Je moet wel goed lezen wat ik schrijf.
Neen, de ziel is niet stoffelijk, want de ziel is het gevoel als innerlijk wat wel bij de stof hoort.
De stof is uiterlijk, en de ziel is innerlijk.
De ziel is het bewustzijn, maar de stof heeft geen bewustzijn.
Deze is wel als object van bewustzijn voor de ziel of de geest.
Maar op zichzelf niet.
En de ziel van de mens komt uit de ouders en voorouders voort middels zaad en eicel en daarmede ook uit de microgoden. (3)

Er is geen fysieke waarneming.
Het is de ziel die waarneemt middels de zintuigen.
De geest is al potentieel in de ziel van het kind aanwezig en wordt gewekt door de woorden van de moeder.
Overigens kan het zijn dat het kind al voordien zelf begint te brabbelen.
Van nature komt de geest het laatst, maar is als hoogste wezenlijk het eerste waaruit alles is ontstaan.
Aldus keert terug tot de eigen bron God te zijn. (4)

De mens is de Geest van God in denken en begrijpen.
Het lichaam is geen subject van bewustzijn, maar object van bewustzijn.
Wij kunnen ons eigen lichaam zien, maar het lichaam kan ons niet zien, want wij zijn geestelijke onzichtbare wezens.
Evenmin als een auto kan denken, of je computer of een ruimteschip, evenmin kan je lichaam denken.
Het lichaam is niets anders dan een hoog ontwikkelde machine.
Het is een instrument voor de geest, die zich daarvan bedient. ((5)

De zogenaamde stof is slechts 1/9 van de totale werkelijkheid van logica, de natuur en de geest.
En in de natuur slechts 1/3 van mechanica, fysica en het organisme.
Zo is de tijd niet fysisch, en evenmin de ruimte.
En behalve de natuurwetenschappen zijn er ook de geesteswetenschappen. (6)

1. U bevestigt dat zintuiglijke waarneming en denken activiteiten zijn. Maar u koppelt daaraan nu 1 subject in plaats van twee zoals hiervoor. Dat is juist met als aantekening dat het subject zelfbewust is als object in tijd en ruimte. Dus als verleden en toekoms, en zonder vaste vorm.

2. -

3. Een ziel is niet waarneembaar in eicel en zaadcel.. Maar goed. Stel dat de ziel bestaat. Is de ziel dan vrij om als man of vrouw of transcendent te willen leven? Logischer lijkt mij dat bewustzijn van geslacht zich ontwikkelt door opvoeding en lichamelijke ontwikkeling. Dus onvrij.

4. Bestaan van de geest is niet waarneembaar. Het is een ander woord voor zelfbewustzijn van mens en dier en insect, enzovoorts.

5. Mijn lichaam is géén hoog ontwikkelde machine. Het is een zelfontwikkelend subject/object van geboorte tot sterven. Mijn zelf als subject bestaat slechts als gedachte zoals het mij goed uitkomt. Elk bewust moment is een "in memoriam" met een speculatieve toekomst; een aaneenschakeling van levensfasen.

6. -
Piero is offline   Met citaat antwoorden