Los bericht bekijken
Oud 29 december 2024, 10:16   #2325
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

harriechristus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
1. U bevestigt dat zintuiglijke waarneming en denken activiteiten zijn. Maar u koppelt daaraan nu 1 subject in plaats van twee zoals hiervoor. Dat is juist met als aantekening dat het subject zelfbewust is als object in tijd en ruimte. Dus als verleden en toekoms, en zonder vaste vorm.
Het tweede subject is de ziel, die eveneens in het waarnemen is betrokken.
Het zelfbewustzijn is zowel subject als object en als oneindig en eeuwig is het ook ruimtelijk en als tijd, maar niet als een ding dat zintuiglijk waargenomen kan worden, dus niet als zintuiglijk, maar alleen in het denken.
Dus zonder beperkte vorm, maar algemene vorm.
Citaat:

2. -

3. Een ziel is niet waarneembaar in eicel en zaadcel..
Het is niet uiterlijk waarneembaar, maar alleen door het eicel en zaadcel zelf als innerlijk.
Citaat:
Maar goed. Stel dat de ziel bestaat. Is de ziel dan vrij om als man of vrouw of transcendent te willen leven?
De ziel is sowieso transcendent, en ontwikkelt zich vrij, dat wil zeggen uit zichzelf tot man of vrouw.
Juist de vrijheid is uit de eigen ziel en niet van buiten af.
Citaat:
Logischer lijkt mij dat bewustzijn van geslacht zich ontwikkelt door opvoeding en lichamelijke ontwikkeling. Dus onvrij.
Neen, want het geslacht wordt bepaald door de chromosomen, die bij de ziel horen.
Pas het zelfbewustzijn een jongen of meisje te zijn komt dan later bij de verdere ontwikkeling.
Citaat:

4. Bestaan van de geest is niet waarneembaar. Het is een ander woord voor zelfbewustzijn van mens en dier en insect, enzovoorts.
De Geest is geen ding, dat je uiterlijk waar kan nemen, het is innerlijk als het eigen denken.
Het is geen object, maar subject.
Dieren hebben geen geest als zelfbewustzijn van het denken.
Citaat:

5. Mijn lichaam is géén hoog ontwikkelde machine. Het is een zelfontwikkelend subject/object van geboorte tot sterven.
Het lichaam is geen subject, maar wordt ontwikkeld door de Geest van de microgoden.
Zoals de Geest alleen subject is en geen object, zo is het lichaam alleen object en geen subject.
Citaat:
Mijn zelf als subject bestaat slechts als gedachte zoals het mij goed uitkomt.
Niet zoals het jou uitkomt, maar zoals het naar waarheid is voor een iedereen en dus ook voor jou, en het woord: slechts is verkeerd, want het is het hoogste wat er is.
Het is de eeuwige en oneindige God.
Citaat:
Elk bewust moment is een "in memoriam" met een speculatieve toekomst; een aaneenschakeling van levensfasen.

6. -
Best, maar het bewustzijn is ook veel meer dan dat.