Los bericht bekijken
Oud 2 januari 2025, 10:30   #2333
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

harriechristus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Wat Arie Bos verstaat onder de Geest die hij niet kan waarnemen heeft hij beschreven in zijn boek "Toen de stof de Geest kreeg". Bewustzijn is voor hem iets van de Geest.
Hoe heeft de stof dan de Geest gekregen, alleen omdat de stof zelf geestelijk is, dat wil zeggen uit gedachten bestaat, die zijn grondslag hebben in de Logica van Hegel.
Door middel van de hersenen kunnen de logische begrippen zichzelf denken, dus tot bewustzijn komen.
En het bewustzijn is inderdaad uit de Geest als ik.
Maar begint met de ziel als gevoel, dat de zintuigen en dan het denken.
Citaat:
Ik heb het boek niet gelezen. Het zou moeten gaan over de oorsprong en evolutie van de Geest in de stof. Mijn probleem daarmee is dat bewustzijn aan een aparte entiteit wordt toegeschreven die feitelijk niets meer presteert dan wat het lichaam van mens en dier presteert.
De Geest doet veel meer dan het lichaam in het denken van het oneindige en het bestaan van God.
Het lichaam doet helemaal niks, dan alleen door de Geest in het lichaam.
Citaat:
In de video met zijn lezing zegt hij nog aarzelend dat bewusrzijn een activiteit is. Dat schreef ik ook in mijn post net voor ik de link naar de video plaatste.
Bewust ZIJN is statisch, maar bewust WORDEN is dynamisch, een activiteit.
Citaat:
De reden voor introductie van de Geest moet zijn dat Bos bepaalde kenmerken of "attributen" van dieren niet begrijpt. De Geest is een mystieke verklaring voor bewustzijn.
Er is niks mystieks aan de Geest, het is je eigen IK dat denkt.
Citaat:
Dat verklaart niets en schept nieuwe problemen die verklaard moeten worden, zoals de contacten tussen geest en lichaam
Het lichaam is zelf geestelijk omdat het uit gedachten bestaat.
Daarom kan de Geest het lichaam niet alleen waarnemen, maar ook denken in de wetenschap en filosofie en theologie.
Citaat:
en de betekenis van moraliteit in een onstoffelijke sfeer. Iemand die daarin gelooft is Daniel Dennett. Hij raakt er niet over uitgepraat, maar dan net als een grammofoonplaat. Nu een korte video over vrije wil en determinisme. Zijn redenering loopt als gewoonlijk weer vast in de begripsomschrijving en doet niet terzake.

https://m.youtube.com/watch?v=5cbxi7ZZIoU
De ethiek is inderdaad onstoffelijk, het zijn geen dingen, maar begrippen, ideeën dus.
Het berust op de logische eenheid van goed en kwaad, die weer afgeleid is van de eenheid van zijn en niets.
Hegel lezen.