Los bericht bekijken
Oud 5 januari 2025, 01:12   #111
Lof der Zotheid
Perm. Vertegenwoordiger VN

Lof der Zotheid's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gunter5148 Bekijk bericht
Louter tot in zijn extremen IS libertarisme anarchie.

Maar dan wel volgens de etymologische betekenis van het woord anarchie; zonder centraal bestuur.

Collectivisten, zoals ze dat doen, hebben die definitie veranderd naar "chaos."

Of zoals forumlid Cato het verwoordde; "zonder wetten zijn mensen beesten."

Libertarisme is een levenshouding. Het non-agressie principe, gekoppeld aan eigendomsvoorbehoud van uw eigen lichaam, en het recht op vrijheid, begrensd door het feit dat ieder mens diezelfde vrijheid bezit. ALLES volgt op dat principe.

Er zijn over dit topic door fantastische denkers fantastische boeken geschreven, dus ik nodig u uit door eens te gaan kijken op mises.org als u dat nog niet deed, en ik nodig u ook uit de draad "Argentinië" te volgen.

Want daar heeft men de daad bij het woord gevoegd, en is het libertarische experiment een feit.
Dus is het een conventie vertrekkende uit het feit dat de integriteit en vrijheid van ieder mens als een soort van ongeschreven verstandhouding/basisprincipe/axioma vaststaat, en voor de rest de persoonlijke vrijheid zo onbeperkt mogelijk kan worden uitgeleefd? Ik stel de vraag bewust zo, niet om libertarisme ergens op te kunnen vastpinnen, maar omdat elke soort samenleving een soort van basisprincipe of uitgangspunt moet hebben, en zich daarna alnaargelang de filosofie van de samenleving in kwestie ervan verder ontwikkelt (en ik heb het hier niet over regels of wetten, maar over de eigenlijke beleving).
Lof der Zotheid is offline   Met citaat antwoorden