Los bericht bekijken
Oud 9 januari 2025, 08:58   #25
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Totale onzin. Elementaire beleefdheid verwachten maakt geen dictatuur. Thuis spreken ze wat ze willen, en wat is er abnormaal om de taal van de streek te spreken in winkels en dergelijke als daar ook je woonst is. Dat wordt in elk land verwacht, met inburgeringstesten en al. Alleen België-dolle extremisten vinden zoiets abnormaal, toch voor Vlaanderen.
Elementaire beleefdheid en wetten zijn twee totaal verschillende zaken.
Maar mijn vraag was: Hoe gaat je in een onafhankelijk Vlaanderen wél bereiken dat Franstaligen Nederlands praten, zoals witte kaproen verlangt, terwijl dat niet kan in België?
Ik heb geen antwoord gekregen. U mag mij antwoorden.

PS In mijn eigen regio wordt ik nog zelden geholpen in de taal van de streek. In de openbare diensten moet men mij zelfs bedienen in AN en mag ik zelfs niet vragen dat men uit beleefdheid de streektaal spreekt.

Elementaire beleefdheid is iets anders dan wetten.
Maar waarom ons druk maken over taal in enkel dorpen. Ondertussen staan er ons veel grotere wereldproblemen te wachten. Die vereisen dat Europeanen over taalgrenzen heen veel meer aan één zeel trekken. Om te houden wat ons verbindt. Dat was de aanleiding voor dit topic.

Laatst gewijzigd door pajoske : 9 januari 2025 om 09:01.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden