Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Profiteur
Ja en? Blijft nog steeds een druppel op een hete plaat.
|
Hoezo?
Zelfs in Nederland, die duidelijk minder openbare laadpunten hebben per EV dan België, is men steeds meer tevreden. (NL heeft ~1,7 minder snelladers per BEV dan BE heb ik nagescheckt)
Zeker wat snelladers in het algemeen betreft, 70% ervaart helemaal geen knelpunten meer bij snelladers.
Citaat:
Bron laadonderzoek 2024, samenvatting:
Snelladen
• Slechts 30% ervaart wel eens knelpunten bij de snellader, tegenover 32% in 2023 en 57% in 2022.
• De meest hinderlijke knelpunten zijn een niet werkende laadpas/-app, een defecte laadpaal en drukte bij de laadpaal.
• Voor 74% is het aantal kWh de beslissende factor voor de duur van het snelladen. 16% heeft een maximale tijd in gedachten, en 10% laat het afhangen van hoe lange pauze van het rijden er nodig is.
• Minder dan 5% van de respondenten gebruikt wel eens een binnenstedelijke snellader (bij de bouwmarkt, supermarkt of binnenstedelijk ‘tankstation’). De grootste reden om die te gebruiken is het gemak. De grootste reden om geen gebruik te maken van dergelijke snelladers is de mogelijkheid om thuis te laden.
|
Uiteraard laden de meeste EV eigenaars nog altijd thuis, zonder enig "tijdverlies"
Citaat:
Thuis laden
• 72% van de respondenten heeft de mogelijkheid de EV thuis aan een privé laadpaal op te laden. 90% van deze EV-rijders laadt de auto ook op privé terrein (de oprit, in de meeste gevallen), bij 10% staat de EV alsnog in de openbare ruimte terwijl deze is aangesloten op de privé laadpaal thuis (Verlengd Private Aansluiting).
• Voor 5% is het duurder om thuis te laden dan bij de openbare laadpaal in de buurt, vorig jaar was dit nog bij 21% van de EV-rijders het geval.
• Thuisladers hebben steeds vaker een laadpaal met een slim laden functie, van 2021 (41%), 2022 (54%) en 55% in 2023 naar 58% in 2024.
• Het aanvragen van een laadpaal in een VvE (Vereniging van Eigenaren) gaat nog altijd moeizaam. In 70% van de gevallen worden knelpunten ervaren, en dan vooral het afwijzen van de aanvraag (44%) en zorgen om veiligheid (38%). Vorig jaar ontstonden knelpunten in 75% van de gevallen
|
Voor alle details hier kan men de ganse pdf downloaden, enkel via deze link:
Citaat:
https://www.agendalaadinfrastructuur...s/2884643.aspx
Al vijf jaar hoge tevredenheid over laadpunten
Alle laadinfrastructuur in Nederland scoort een ruim voldoende of hoger. Het thuislaadpunt wordt net zoals vorige edities het best beoordeeld met een 9,2. Laadpunten in het buitenland scoren het laagst (6,2), hoewel de beoordeling is verbeterd vergeleken met vorig jaar (5,9). Privé laden wordt het meest gebruikt. De meeste respondenten (72%) hebben de mogelijkheid thuis aan een privé laadpaal op te laden. De laadmix (in geladen kilometers) is: 58% thuis, 15% publiek bij huis, 5% publiek elders, 12% werk, 9% snellader. De batterij van de elektrische auto voldoet meestal voor de dagelijkse afstanden. 45% van de EV-rijders hoeft onderweg nooit bij te laden (exclusief vakantie). Dat is 5%-punt meer dan vorig jaar. Driekwart van de EV-rijders hoeft slechts maximaal 1 keer per maand bij te laden.
Over het onderzoek
Het Nationaal Laadonderzoek is in samenwerking met de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) opgezet en uitgevoerd en is een initiatief van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO), ElaadNL en de Vereniging Elektrische Rijders (VER). De Rijksuniversiteit Groningen (RUG) is betrokken bij de uitvoering en validatie van het onderzoek. Aan het onderzoek deden 4.952 respondenten mee.
Meer informatie
Download het gehele onderzoek hier
(=> snelladen page 31 - 33)
|
Spijtig dat tenminste Vlaanderen zo een breed onderzoek niet organiseert...