Discussie: Warmtepompen.
Los bericht bekijken
Oud 13 januari 2025, 10:58   #28
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Aan mij krijgen dat verhaal ook niet uitgelegd. Ik ben in een nieuwbouw geweest waar de trotse eigenaars stoeften met hun ventilatiesysteem. Op de zolder zat een octupusmachine waar brede ventilatiebuizen toekwamen en een mechanisch motor continue aan het zoemen was.
Dat zou bij mij nog niet zo'n probleem vormen omdat ik bezig ben met het schetsen van een woning zonder verdieping. Boven de woning is dus zolder. Daarnaast liggen alle 'natte ruimtes' (keuken, wasplaats, badkamer) naast mekaar aan dezelfde kant. Als ik dat ding boven de wasplaats installeer moet ik max 4 meter buis installeren om in alle natte ruimtes afzuiging te voorzien.

De droge ruimtes liggen dan weer allemaal op een rij aan de andere kant. Ook daar ga ik dus maar een beperkte hoeveelheid buizen nodig hebben.

Maar ik vind het idee zo absurd. Daarnaast zie ik niet in waarom ik buitenlucht zou moeten filteren. Als ik op mijn terras ga zitten zet ik toch ook geen masker op? Sinds wanneer is de buitenlucht niet langer goed genoeg om zo in te ademen?

Citaat:
Wat ook niet te begrijpen is dat geen enkele EPC of EPB noch een voordeel toekent aan grote raampartijen waardoor natuurlijk zonlicht zorgt voor infraroodwarmte en diffuus daglicht. Dankzij goed georiënteerde raampartijen heb je zelfs bij vriestemperaturen enkel verwarming nodig in leefruimtes 's morgens en 's avonds als er een beetje zon is, zelfs bij vriestemperaturen.l
Da's inderdaad ook een vreemde redenatie ja.
In mijn geval kan ik daar nog niets over zeggen omdat wij nog niet daadwerkelijk aan't bouwen zijn en dus nog geen bouwgrond hebben.

Maar wat de orientatie ook gaat zijn, ik ga er mijn woning niet anders voor inrichten.