Los bericht bekijken
Oud 20 januari 2025, 11:24   #98
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Ik ben het in deze discussie niet eens met het voorstel van reservespeler om leefloners met een soort van 'bonnensysteem' uit te betalen maar ik wil toch even opmerken dat ik nergens in deze discussie lees dat hij zieken en invaliden in hetzelfde schuitje wil steken als leefloners.

Waarschijnlijk is die discussie begonnen op basis van deze post van reservespeler:

Citaat:
De bedoeling van een leefloon is dat mensen overleven.
Er zijn landen waar het veel strikter is.

Al de ambtenaren worden inderdaad betaald met belastinggeld, maar zij stellen daar wel diensten tegenover (dat die soms ondermaats zijn, is een andere discussie).

Doppers en mensen die op de ziekenkas staan, zijn eigenlijk feitelijk mensen die beschikbaar zijn voor de arbeidsmarkt, zij moeten eigenlijk tijdelijk gebruik maken van deze uitkeringen. Ik weet dat dit hier in België ontspoord is.
Dat is een post waar hij reageerde op iemand die wees op het feit dat wel meer mensen met belastingsgeld betaald worden (politici, ambtenaren, leerkrachten, politieagenten, werklozen, ziekteuitkeringstrekkers...)

Hierop reageerde reserve dat dat telkens een heel ander verhaal is. Waarbij hij als voorbeeld ambtenaren aanhaalde (raar dat niemand in heel deze draad reservespeler beschuldigd heeft dat hij ambtenaren met bonnen wil uitbetalen) en ook zieken en doppers vernoemde, van wie in principe verwacht wordt dat ze terug aan de slag gaan.

Maar hoewel hij zieken en doppers vernoemde zie ik niet waar hij ze op dezelfde manier wil behandelen als leefloners.
Meer nog; in bovenstaande post haalde hij volgens mij eerder de verschillen aan dan dat hij gelijkenissen wou oproepen.
Ik zie dus eerlijk gezegd niet in waar hij doppers en zieken hetzelfde behandelt als leefloners.
Het is niet omdat iemand die twee categorieën van mensen in 1 post vernoemt dat ze ook gelijkgesteld worden.
Mogelijk werd dat door sommigen verkeerd geinterpreteerd. Maar dat is reserve's schuld niet.

Dus nee; ik ben niet akkoord met zijn bonnenvoorstel maar ik zie hem nergens ijveren om dat soort systeem ook in te voeren bij doppers en zieken.
Eerlijk is eerlijk.

Bovendien gaat deze draad niet over zieken en doppers, al is er wel een zijspoor ontstaan, waar ik -mea culpa- ook aan deelnam.

Kortom: ben ik akkoord met reserve's voorstel om leefloners met bonnen uit te betalen? Nee.
Ben ik van mening dat reserve in deze draad pleit voor eenzelfde behandeling van doppers en zieken? Ook nee.

Laatst gewijzigd door BigF : 20 januari 2025 om 11:25.
BigF is offline   Met citaat antwoorden