Discussie: Warmtepompen.
Los bericht bekijken
Oud 23 januari 2025, 16:38   #63
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Als ge aan vliegtuigkerosine kan geraken, nog goedkoper.
Maar het is niet kieskeurig kwa brandstof. Alleen het pompje is er gevoelig aan, lang op een schrale brandstof, en het €25 pompje kan er aan stuk gaan.

En ge kunt er al 40 van kopen voor de prijs van 1 aardgaasketel, die je toch niet meer mag plaatsen.
Ja, oke, maar is dat echt de moeite?
Voor die paar minuten per dag dat de badkamer warm gestookt moet worden?
Het zal vast goedkoper zijn maar hier staat al heel de winter een ventilatorkacheltje uit de Action in de badkamer.
Kostte nog geen €20.
Draait hooguit een kwartiertje per dag op halve kracht (800W)...
Dat kost me ook geen rib uit mijn lijf hoor.

Citaat:
Da's 1 malig, die in en uitgang.
En hoeveel moeite is het een bidon te wisselen? Of om een grotere tank te voorzien?
Als je geen problemen hebt met een bidon kerosine in de badkamer is dat inderdaad te overwegen ja.
Mij lijkt het wat veel gedoe om een paar euro uit te sparen.
Maar dat is puur persoonlijk.

Citaat:
De voordelen.
Propere, droge warme lucht om een lokaal warm te krijgen voor een prijs waar jouw stekkerapparaat van moet blozen. Zowel in aankoop als in gebruik.
Mijn stekkerapparaat kostte, zoals gezegd, nog geen €20. Als ik het me goed herinner zelfs geen €15. En voor dat kwartiertje per dag.
Ik weet niet of daar tientallen euro's per jaar mee uit te sparen zijn.

Citaat:
En als je het doet met een kleine UPS (auto-accu en druppellader , ook goed), ongevoelig aan stroomstoringen, want het werkt op 12 of 24VDC.
Mijn echtgenote gaat me zien komen als ik met, naast mijn bidon kerosine en twee gaten in de muur, ook nog eens met een druppellader en een autobatterij in de badkamer aan kom sleuren.

Citaat:
Je kan het apparaat ook gewoon mobiel houden, maar dan moet elk lokaal wel op zijn minst een uitlaat naar buiten hebben. (wat je dus niet hebt met die Zibo Kamins enzo)
Ik ga niet zeggen dat het niet werkt en dat het niet goedkoper is maar ik zie mezelf eerlijk gezegd niet door het huis sleuren met een apparaat en een bidon kerosine. Laat staan dat ik er in elke te verwarmen kamer ook nog eens twee gaten voor in de muur ga boren.

Soit; het is en blijft een alternatief voor een warmtepomp maar het gaat niet voor mij weggelegd zijn, vrees ik.

Citaat:
Als je er tijd in steekt, kan je er ook een boiler mee warm krijgen. Of een verwarmde tent. Zoek maar eens op Youtube, "cheap chinese dieselheaters".
NOgmaals: het zal allemaal wel werken maar het doet mij toch snel denken aan mensen die een kaars onder een bloempot zetten.

Citaat:
Er is 1 nadeeltje, wat je snel hebt met een ventilator en soortgelijken, een beetje geluid, samen met het tikken van het pompje, maar ook dat is aan te pakken.
Problemen zijn er om opgelost te worden eh?

Laatst gewijzigd door BigF : 23 januari 2025 om 16:39.
BigF is offline   Met citaat antwoorden