Los bericht bekijken
Oud 9 februari 2025, 18:54   #40
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Inderdaad. Ik vind die meerwaardebelasting ronduit een gortige rode afgunstbelasting. Het is aan Vooruit, CD&V en hun vakbondsaanhangsels dat dit toe te schrijven is. In naam van de zogenaamde “tax-shift”.
Daar ben ik niet mee akkoord.
Op voorwaarde dat er intelligente vrijstellingen zijn voor de beleggende en sparende midden- of lagere-klasser.

Eerst mijn algemeen idee: de meest gortige belasting is deze op de opbrengst van het harde werk van de gewone mens, die zijn nikkel afdraait om zijn kroost eten, drinken, licht, warmte, opvoeding en cultuur te geven. Dus pakweg de eerste 5.000 euro bruto (en dus tegelijk ook netto, in mijn hypothese) die je per maand verdient.

Dan het intelligente van de belasting op de meerwaarde van sommige bezittingen:
ik illustreer met het voorbeeld van de vragenstellende kijker in de zeverende dag. "Ik ben een simpele middenklasverdiener en mijn vrouw ook. Onze dochter is nu twee jaar, en wij storten elke maand 200 euro in een beleggingsfonds op haar naam, zodat zij als jongvolwassene een goede start heeft, vb. om een huis te kopen. Vraag was dus aan minister Jambon: ben ik nu die sterke schouders die daar na tien jaar belasting op ga moeten betalen.
Antwoord Jambon: dit is een perfect voorbeeld dat aangehaald zal worden bij de bespreking van de modaliteiten van de wet die ik terzake zal moeten voorstellen als minister van financiën. (onderversta: met dit voorbeeld gaan we de sossen rond hun oren gaan slagen, als we het hebben over de vrijstellingen)

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 9 februari 2025 om 18:56.
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden