Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi
Waar leidt u dat uit af?

|
Het er steevast vanuit gaan dat:
- WO2 onvermijdelijk was.
- het 100% de schuld van Nazi-Duitsland was. Het schandalige verdrag van Versailles had er niks mee te maken, een oplossing voor Danzig anders dan WO2 was onmogelijk.
- de Duitsers de 100% slechten waren en de geallieerden (Sovjet-Unie inclusief) 100% engeltjes.
- WO2 (impliciet) de best mogelijke oplossing was. Ik vind dat nogal hallucinant als je ziet hoeveel tientallen miljoenen doden WO2 gekost heeft dat dat altijd voorgesteld wordt als de best mogelijke uitkomst.
Ja ik zie wel wat paralellen met Ukraine en WO2.
Met name:
- een uiteenvallen van de Sovjet-Unie waar net zoals na WO1 mbt de Duitsers grote delen van de Russische bevolking ineens tot een ander land behoorden.
- Een ophitsen door vnl de Britten om net zoals ze bij WO2 mbt Danzig de Polen hebben opgehitst ze nu Ukraine hebben opgehitst om vooral geen compromis te vinden. (En ze net zoals bij WO2 de Polen ze hier vervolgens Ukraine vooral aan hun lot hebben overgelaten)
Dat zijn de paralellen die ik zie maar meer dan dat ook niet.
Verder zie ik vooral parlellen met WO1 eerder dan WO2. I.e. het risico (hoewel het nu wat kleiner lijkt) dat een in eerste plaats lokaal conflict door allerlei buitenlandse inmenging dreigt te exploderen tot een globaal conflict.
Maar ja dat is irrelevant want zoals we weten is de enige relevante geschiedenis WO2 en Hitler, Hitler, Hitler die zowat alle 10 jaar wel ergens reincarneert.