Los bericht bekijken
Oud 17 februari 2025, 12:01   #4
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Over de vraag of de mens in moet grijpen in de natuur om die te herstellen naar de 'oorspronkelijke' toestand kan lang gediscussieerd worden.
Ik ben er niet direct voorstander van.

Maar waar ik een godsgruwelijke hekel aan heb is dat organisaties als Natuurpunt bv zich blind staren op die 'oorspronkelijke' natuur en de mens in dit geheel compleet vergeten.

Ik heb hier op wandelafstand van mijn deur al verschillende bossen weten te verdwijnen. Omdat Natuurpunt er 'schrale' heide van wil maken.
En wat gebeurt er dan? Alles wordt gekapt en zodra dat gebeurd is komt er een draad rond het gebied.
Als mens moet je er dan maar mee akkoord gaan dat er ten eerste een gigantische bos gekapt is, maar ook dat heel het gebied plots niet langer toegankelijk is.
Terwijl je vroeger door een mooie laan wandelde, wandel je nu tussen 2 gegalvaniseerde afsluitingen door iets wat nog het meeste weg heeft van een maanlandschap.

Ik stel me al vragen bij de bewering dat zo'n maanlandschap beter voor de diversiteit is dan een bos (ook al stonden daar uitheemse bomen tussen), ik vraag me ook af waar Natuurpunt het recht haalt om zo maar hectares toegankelijke bosgebieden te kappen en -vooral- af te sluiten.

Dus ja, ik heb geen probleem met natuurherstel, al stel ik me er wel vragen bij, maar ik heb des te meer problemen met het feit dat Natuurpunt en consoorten totaal geen rekening houden met de mens in heel dat verhaal.