Discussie: Censuur
Los bericht bekijken
Oud 21 februari 2025, 12:08   #6
Oma
Eur. Commissievoorzitter

Oma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gunter5148 Bekijk bericht
Er zijn héél veel zaken waarover wij het eens zijn, Oma, maar over het feit dat een lichaam (of een beginnend lichaam) dat zich in een ander lichaam bevindt, niet 1 en hetzelfde lichaam zijn, daarover zijn wij het niet eens.

Jij vindt als vrouw dat een lichaam dat zich in uw lichaam bevindt dat dat jouw lichaam is, maar er is wel degelijk een fysieke grens tussen dat lichaam en jouw lichaam, namelijk de placenta.
Wij zijn het inderdaad vaak eens.

Maar hiermee ben ik niet akkoord.
Natuurlijk is dat mijn lichaam en de foetus in mijn buik is zelfs een onlosmakelijk deel van mijn lichaam dat niet zelfstandig kan (over)leven en groeien/ontwikkelen zonder mijn lichaam/placenta/voeding/zuurstof etc...via de navelstreng.

De fysieke grens is de foetus zelf maar dat is volkomen irrelevant want er is een levensnoodzakelijke verbinding door de navelstreng nodig.

Pas ná de geboorte is het kind geen onderdeel meer van mijn lichaam en kan het pas beschouwd worden als een apart lichaam dat zelfstandig kan ademen en (over)leven zonder de levensnoodzakelijke steun en verbinding met mijn lichaam door de navelstreng.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gunter5148 Bekijk bericht
https://nl.wikipedia.org/wiki/Placenta

"Er is echter geen direct contact tussen de twee bloedsomlopen van moeder en kind. Als dat wel zo zou zijn en de bloedgroep van de moeder verschilt met die van het kind, zou dit fatale gevolgen kunnen hebben. "

Als het kind in jouw lichaam groeit, zou groeien zoals een haarpijl op je hoofd, dan mag jij dat wegknippen, uiteraard, want jij doet met je lichaam wat je wil.

Maar op de wetenschappelijke manier is reeds vele, vele decennia geleden aangetoond dat het lichaam van het kind dat in jouw lichaam groeit niet JOUW lichaam is.
Ja, en?
De placenta dient voor aanvoer van bloed voor zuurstof, voeding ed via de navelstreng zodat de foetus kan groeien en ontwikkelen tot het volgroeid is en levensvatbaar kan geboren worden.
Tot dan is de foetus in mijn lichaam een ONDERDEEL van mijn lichaam tot bij de geboorte onze verbinding, de navelstreng, wordt doorgeknipt.

Jouw vergelijking met een hoofdhaar is van de pot gerukt, sorry, maar dat is geen realiteit.
Wat de wetenschap al dan niet zou aangetoond hebben, zal mij worst wezen.

Ik beslis over mijn lichaam en niemand anders, ik beslis ook over mijn "tijdelijke, gemeenschappelijke onderdelen" - waarmee bemoeials een baby al willen herleiden tot een apart lichaam IN een lichaam als argument tegen abortus dat dus helemaal geen argument is.
Punt.
De groenten in de soep zijn ook onderdeel van de soep, zonder groenten heb je geen soep, alleen water.

Laatst gewijzigd door Oma : 21 februari 2025 om 12:09.
Oma is offline   Met citaat antwoorden