Los bericht bekijken
Oud 27 februari 2025, 19:17   #1294
Voltian
Minister-President

Voltian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Over wélke/wiens 'normaliteit' gaat het dan eigenlijk?

Net als 'de traditie' is 'het normale' géén voor eeuwig & altijd vaststaand concept, hé, géén min of meer coherent geheel van specifieke fenomenen die niet/nooit aan verandering onderhevig (kunnen & mogen) zijn.

Toen ik geboren werd, was homoseksualiteit zodanig 'niet normaal' dat er zelfs geen moslims nodig waren om de 'abnormalen' in hun kast geklopt te krijgen.

Toen ik geboren werd, was het 'niet normaal' dat een getrouwde vrouw ging werken en over een eigen bankrekening beschikte.

Toen ik geboren werd, was het nog altijd 'normaal' dat een Vlaming zich onderdanig gedroeg tegenover een Franstalige Belg, en dat die Franstalige Belg "Keer naar uw dorp!" kon & mocht schreeuwen als de Vlaming zich toch wat te assertief opstelde.

Toen ik geboren werd, was het 'normaal' dat er lood in benzine zat, dat 'men' zo goed als overal mocht roken en dat 'men' zo goed als overal sluik ging storten.

...

Mooi verwoord.

Je zou bijna vergeten wat 20-30j geleden progressieve blabla was (da heette toen “politiek correct”), wat nu aanzien wordt als “normaal”.

De vgl met homoseksuelen is treffend. Als het op rechten aankomt, dan lijkt “trans” nu in dezelfde situatie te bevinden als “homo” 30j geleden of zo.

Waarom is homoseksualiteit dan nu wel “normaal”? Da’s ook maar traag gegaan. 2 stapjes vooruit, eentje achteruit. Misschien gaat het met trans ook zo? Het is ook wel wennen natuurlijk. En raar… maar dat was “homo” ook zoveel jaren geleden.

Ik ben wel akkoord met de meeste conservatieven hier dat “de progressieven” de afgelopen 10-15j wat te voortvarend zijn geweest en eisen van conservatieven dat ze moeten “herkalibreren”. Zo simpel is dat niet. Heeft tijd nodig.

De harde reactionaire krachten die nu aan de macht zijn, zijn daar het gevolg van, wat niet wilt zeggen dat dat een goede zaak is…