Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF
Het mag duidelijk zijn dat de verkoop van elektrische auto's in Be nagenoeg uitsluitend te wijten is aan bedrijfsvoertuigen.
Amper 1 op 7 elektrische auto's komt op naam van een particulier.
Met andere woorden: 6 op de 7 elektrische auto's zijn elektrisch omdat het praktisch verplicht is...
Dat is nu niet direct een cijfer om mee uit te pakken vind ik...
"onder meer dankzij België"...

|
Die tellen toch ook mee?
Ik kan me de jaren nog indenken dat bedrijfswagen wslk bijna allemaal of > 95% diesels waren.
Bron:
Citaat:
https://www.acerta.be/nl/in-de-pers/...op-5-jaar-tijd
17% minder bedrijfswagens op diesel op 5 jaar tijd
09 januari 2020
Diesel verliest terrein aan benzinewagens, niet aan e-wagens: amper 0,6% werknemers rijdt elektrisch
Diesel is zijn monopolie kwijt, bijna 1 op de 5 bedrijfswagens is benzine
In 2014 was een bedrijfswagen in 96% van de gevallen een dieselwagen. Ondertussen, in 2019, is de diesel-bedrijfswagen er met 17% op achteruitgegaan en is zijn aandeel gezakt tot net geen 80%. Dat was vooral ten voordele van de benzinewagens: waar die 5 jaar geleden nog maar 3,5% van de bedrijfswagens vertegenwoordigden, is vandaag 19% van de bedrijfswagens een benzine-versie. Een vervijfvoudiging van het aandeel elektrische bedrijfswagens is nog altijd maar goed voor 0,6% van alle bedrijfswagens die vandaag op Belgische wegen rondrijden.
|
Op *papier (sjoemelnormtest NEDC) hadden die immers de allerlaagste CO2-uitstoot.
Dit heeft alvast veel bijgedragen aan de verdieseling van het wagenpark, en de gepaarde ademlucht-vervuiling. Daar zullen wel talrijke (negatieve) artikels over te vinden zijn.
*Pas later stelde men - met degelijke levenscyclusstudies - vast dat dieselpersonenwagens amper tot niets bijgedragen hebben aan de verlaging van de CO2-uitstoot.