Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus
Is België een democratie? Zonder de minste aarzeling zeg ik ja.
Is die Belgische democratie de onbekritiseerbare volmaaktheid? Natuurlijk niet.
Maar dat kun je van sommige andere Europese landen ook wel zeggen.
Er zijn in dit land “pijnpunten en gevoeligheden” die reeds zéér lang bestaan. De hoofdoorzaak is de ligging van dit kleine land: op de Germaans/Latijnse grens. In het Germaans gedeelte ligt er een enclave die de hoofdstad is maar die nog steeds wat worstelt met zichzelf: theoretisch tweetalig maar praktisch laat die tweetaligheid zeer veel te wensen over. Ik woon er nu reeds vijf maanden. Maar wel in een gedeelte waar ruim een halve eeuw geleden een Brusselse politieke partij de Vlamingen in de gordijnen jaagde met “Ixelles oasis francophone”. Bij de procedure die mijn vrouw en ikzelf moesten doorlopen om te voldoen aan de wettelijke vereisten voor het bekomen van onze “citoyennité” verliep weliswaar alles wel in het Nederlands (een Brit zou zeggen “well, sort off…”). Maar statistisch vertegenwoordigen de Nederlandstaligen hier nauwelijks zes procent. Als Nederlandstalige ben je hier virtueel wel verplicht regelmatig je kennis van “la langue de Molière” boven te spitten.
Maar dat alles neemt niet weg dat dit land in zijn geheel wel degelijk een democratie is. Maar wel vatbaar voor verbetering op bepaalde vlakken.
|
Allez, gefeliciteerd met je promotie tot echte Belgenlander. Nooit te oud om je te vervolmaken hè, Kjoe!
Non peut-être!