Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele
Inderdaad, en dat is de laatste weken zelfs aan de Europese cijfers af te lezen want de 3e maart hebben reeds 6 landen, zie status Countries: ES GB NL DK NO SE hun cijfers van februari bekend gemaakt, andere 7 landen hebben helaas enkel cijfers van januari, die bij YTD geteld worden.
|
Er zijn nu
10 Europese landen die hun BEV-cijfers van februari hebben vrijgegeven, daar blijkt Tesla al beter te doen dan VW, wel enkel de maand februari (nog het oude model Y)
Citaat:
https://eu-evs.com/bestSellers/ALL_M...s/Month/2025/2
Best sellers for Feb 2025
Countries: ES GB NL CH DK IE IT NO PT SE
Top brands
MAKE # SHARE
TESLA 9878 12.5%
VOLKSWAGEN 8172 10.3%
KIA 5275 6.7%
BMW 4676 5.9%
VOLVO 3909 4.9%
Top models
MAKE MODEL #
TESLA MODEL Y 4636
TESLA MODEL 3 4070
KIA EV3 3473
VOLKSWAGEN ID.4 2485
SKODA ENYAQ 1988
|
Tesla is dus zeer langzaam maar zeker VW aan het naderen in het eerste kwartaal, maar ik denk niet dat dit gaat lukken, wie weet pas na een half jaar. Pas in april-mei-juni gaat men zien of er een klein positief verkoopseffect mogelijk is door het nieuwe model Y, zeker de escapades van Musk zullen daar enkele % marktaandeel kunnen kosten. (In W-Europa toch, in de rest van de wereld minder...)
Wereldwijd moest Tesla tenslotte in 4 megafabrieken de productie aangepast worden, wat zeker een geschatte productieuitval van minstens 1 maand gaat kosten, bij een productie van ca. 1,1 miljoen is dat pakweg minstens 100k. Maar in Europa werden van het model Y verleden jaar maar 210k verkocht, dat is goed 1/5 van de wereldmarkt model Y. Tesla moet dus pakweg 20k terug goedmaken via de W-Europese consument. En dan moet het model 3 zijn niveau aanhouden.
Vooral deze maandelijkse Y-o-Y grafiek van het model Y in W-Europa in het oog houdend, januari-februari: (maart is nog lang afwachten, pas half april weten we meer), 5 jaren model Y.
https://eu-evs.com/modelCharts/TESLA...THLY/YoY-Chart
YoY comparison of cumulative registrations for TESLA MODEL Y. Countries: CH DE DK ES FI GB IE IT NL NO SE