Los bericht bekijken
Oud 11 maart 2025, 13:47   #68
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoomer Bekijk bericht
Dat gaat wel en ik denk zelfs zonder een enkel probleem alleen veel geld zal dochterlief er niet aan overhouden mits het geld van haar studenten-job zal afgehouden worden van haar leefgeld, dus echt veel zal dat niet opbrengen.
Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat de opties van mevrouw en haar dochter vooral bekeken worden op basis van veronderstellingen.

Als we de rekening maken (ik hoor het wel als ik ergens fout zit) komen we op:

A) De huidige situatie:
Moeder ontvangt 1776 leefloon plus 400 kindergeld.
Dochter verdient 110 studentenjob.
Daarnaast komt er nog een studiebeurs binnen. Ik kan me vergissen maar ik denk niet dat dat bedrag hier ergens vermeld staat. Hier hou ik dus effe geen rekening mee.

Kortom: in het gezin komt er maandelijks 1776+400+110=€2286 binnen. Plus studiebeurs.
Geen vetpot maar voor het gezin tot nu toe blijkbaar voldoende.

B) De situatie die u schetst:
Moeder ontvangt 875 leefloon plus 400 kindergeld.
Verder (studentjob, studiebeurs,...) verandert er niets.

Kortom: in de situatie die u aanklaagt komt er nog slechts 875+400+110=€1385 binnen.

Daar moeten we niet flauw over doen: met 1385 spring je niet ver. Zeker niet met een dochter op kot. Het verschil met voorheen (2286) is ook groot.

C) De situatie die ik voorstel:
Zowel moeder als dochter ontvangen 875 leefloon. Dochter mag nog steeds 110 bijverdienen (het geld van de studentenjob wordt NIET zomaar afgehouden van het leefloon, zoals u veronderstelde. De student mag tot €300 bijverdienen).
Studiebeurs kan behouden blijven. Wat wel wegvalt is de 400 kindergeld.

Kortom: in deze situatie komt er maandelijks 875+875+110=1860 binnen. Plus studiebeurs.
Nu heb je een punt dat dat minder is dan de 2286 van voorheen maar we mogen ook niet vergeten dat de dochter tot €300 bij mag verdienen. Steekt die dus een tandje bij en verdient ze 200 extra per maand wordt het verschil beperkt tot 220 euro.
Nu is 220 euro nog steeds geld maar het is alvast een veel kleiner verschil dan de 900 euro die ze kwijtspeelde in uw horrorscenario.

Nu wil ik nergens het systeem van leeflonen in Belgie verdedigen ofzo maar ik wil maar aanhalen: voor het gezin dat u schetst zijn er beter opties dan wat u hier voorstelde.
Er kan dus (afhankelijk van de studentenjob) maandelijks tot dik €2000 binnenkomen. Daarnaast mogen we de studiebeurs ook niet uit het oog verliezen. Ik heb geen idee maar met het minimum gezinsinkomen kan zo'n beurs oplopen tot dik 5000 per jaar. Wat dus niet zomaar weg te cijferen is.

Soit; ik raad u aan dat gezin duidelijk te maken dat ze eens fatsoenlijk hun opties moeten nagaan en niet uitgaan van allerlei veronderstellingen. Wat dat gebeurde tot nu toe wel te vaak heb ik de indruk.