Los bericht bekijken
Oud 30 maart 2025, 14:01   #42
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Dat is wishful thinking. In de meeste gevallen is het niet meer betaalbaar, laat staan dat de verbruiker de extreem hogere prijs kan of wil betalen.

In juli 1977 (toen reeds) stapte ik het vliegtuig naar Azië op omdat ik toen de keuze had failliet gaan of een oplossing zoeken. Van China was er toen nog geen sprake op gebied van productie. Van een half dozijn Aziatische landen is Zuid Korea als winnaar uit de bus gekomen.

Seoul was toen nog een verwoest barakkenkamp. Ik sliep in het eerste gebouwde luxe toren hotel. S'avonds was het "coffee time" (avondklok) vanuit mijn kamer op het hoogste verdiep zag in de Amerikaanse jeeps en camions in de verte rondrijden. De mensen woonden nog op de grond en tussen betonplaten. Alleen in het centrum was het leefbaar waar een minimum van restaurants, winkels en aanvaardbare woningen was.

S'morgens werd ik afgehaald door een limo om naar één van de 2 potentiele fabrieken te gaan. Daar aangekomen viel ik op mijn gat. Een hypermoderne fabriek, de Duitsers waren mij voor geweest. Kwaliteit perfect, afwerking perfect. Ze konden mijn product beter maken dan ik in Belgie kon!

Van bijna faillissement schakelde ik op amper één jaar tijd over naar woekerwinsten. Helaas ten koste van het Belgisch personeel dat op korte tijd voor bijna 90% ontslagen werd. Juist administratie, en stockage bleven. Het was voor mij hard die mensen te ontslaan, die ik dagelijks inspanningen zag leveren. Maar het faillissement zou in ieder geval het einde van het verhaal hebben betekend.
Achteraf werd Zuid Korea te duur en kwamen Indonesië en Hong Kong in de picture. Uiteindelijk startend van de jaren negentig werd het China. Er waren toen nog geen autostrades van 12 stroken en een rit van 100km was een pijniging in de modder en de bulten wat een weg moest voorstellen.

Nu wordt zelfs China te duur voor hoge loonkost producten en delegeren de Chinezen hun producties naar Bangladesh en andere arme Aziatische landen en zelfs Afrika etc.

Dus mijn beste reservespeler hoe gaat ge hier in België, Europa, het Westen nog een "maakindustrie" creëren? Tenzij producten met een zéér lage loonkost die een minderheid betekenen wat tewerkstelling betreft.
Ik denk dat we er niet ver meer vanaf zijn.
Het gaat niet enkel over de kostprijs, maar ook over het afhankelijk zijn van ...
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden