Los bericht bekijken
Oud 23 april 2005, 10:04   #1
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard vertrekvergoeding voor carrefour-baas wekt verontwaardiging

Vertrekvergoeding voor Carrefour-baas wekt verontwaardiging

De onthulling van de vertrekvoorwaarden van de Carrefour-topman Daniel Bernard heeft heel wat vijandige reacties en een polemiek in Frankrijk uitgelokt. De voorzitter van de Raad van Bestuur van de Carrefour-groep kreeg namelijk drie jaar loon (acht miljoen euro) en een aanvullende pensioenvergoeding van maximum 29 miljoen euro uitbetaald.
De nieuwe voorzitter van de Raad van Toezicht, Luc Vandevelde, heeft aan de algemene aandeelhoudersvergadering verklaard dat de groep 29 miljoen euro had voorzien voor de pensioenpremie van Daniel Bernard, in het kader van een akkoord uit 1999.

De mededeling veroorzaakte vijandige reacties in de vergadering. Een aantal aandeelhouders riepen zelfs dat hij "het geld moet terugbetalen".
Daniel Bernard is begin februari 2005 opzij gezet, omdat hij er niet in geslaagd was de prestaties en de beurskoers van de groep te doen stijgen.

De leider van de Franse PS, François Hollande, heeft donderdag aan de regering gevraagd "wetgevende maatregelen te nemen die gigantische pensioenpremies verbieden". Die grote uitkeringen, die nog eens bovenop de andere pensioenvergoedingen komen, zijn een nogal verspreide praktijk voor bedrijfsleiders.

De ex-topman, die samen met de Franse premier Raffarin in China zit, verklaarde dat "er geen vertrekvergoeding is betaald. We hebben gewoon een oud contract nageleefd, waarin de clausule van de niet-concurrentie staat. Concreet betekent dat voor mij dat ik gedurende vier jaar Carrefour niet mag beconcurreren. Er is dus geen sprake van een cadeau aangezien ik mijn beroep niet mag uitoefenen".

-------------------------------------------------------

toch soms plezant om ontslagen te worden, als ge zo topmanager zijn.
en dan nog wat afgeven op de werklozen, en het werkschuw tuig, want die gaan met het grote geld lopen natuurlijk.
en onze carrefour-baas heeft uiteraard in de grootste eerlijkheid loon naar werken gekregen.
ja, want zo hard werkte die man, dat hij écht wel 29 miljoen euro waard is.

goed dat er nog zoveel rechtvaardigheid is in de wereld.

Laatst gewijzigd door Mitgard : 23 april 2005 om 10:06.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden